Οκινάουα vs. Σμύρνης : σημειώσατε 1-1
Ε, λοιπόν, δεν είμαστε η μόνη χώρα στην οποία γίνεται συζήτηση για σχολικά βιβλία Ιστορίας (αν και, μετά το ναυάγιο και τα ομόλογα, πέρασε και η μπογιά αυτού του θέματος...) ! Στην Ιαπωνία, πριν από έναν περίπου μήνα, το υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους συντάκτες ενός σχολικού βιβλίου Ιστορίας να «διορθώσουν» τα εδάφια που αφορούσαν στις «ομαδικές αυτοκτονίες» του άμαχου πληθυσμού στο σύμπλεγμα των νησιών Οκινάουα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Συγκεκριμένα, οι αρμόδιες αρχές ζήτησαν να απαλειφθεί κάθε αναφορά στον ρόλο που είχε παίξει ο ιαπωνικός στρατός σε αυτήν την τραγωδία. Κατά την κρατική εκδοχή, ο ρόλος του τελευταίου δεν ήταν ξεκάθαρος και δεν είναι ιστορικά επιβεβαιωμένο ότι εξανάγκασε μέρος του τοπικού πληθυσμού να δώσει τέλος στη ζωή του, για να μην πέσει στα χέρια του εχθρού.
Το ιαπωνικό υπουργείο Παιδείας δεν έχει ωστόσο δίκιο. Είναι ήδη θεμελιωμένο από διάφορες ιστορικές πηγές ότι κατά την απόβαση του αμερικανικού στρατού στα νησάκια Κεράμα (μέρος του ευρύτερου νησιώτικου συμπλέγματος της Οκινάουα) ο ιαπωνικός στρατός εξανάγκασε περίπου πεντακόσια άτομα από τον τοπικό πληθυσμό να αυτοκτονήσουν έτσι ώστε να αποφύγουν την εξευτελιστική αιχμαλωσία από τον αμερικανικό στρατό. Πλήθος μαρτυριών από επιζώντες έχει περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο μέρος του πληθυσμού εξαναγκάσθηκε να αυτοκτονήσει: δύο χειροβομβίδες διανέμονταν στον καθένα. Με την πρώτη έπρεπε να στοχεύσουν τους αμερικανούς στρατιώτες, όταν αυτοί θα τους πλησίαζαν, και με τη δεύτερη τον ίδιο τους τον εαυτό. Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία ενός εβδομηνταοκτάχρονου σήμερα επιζώντα, ο οποίος βρισκόταν ανάμεσα στο πλήθος που είχε συγκεντρώσει ο στρατός για να διανείμει χειροβομβίδες. Τη στιγμή που οι στρατιώτες έφτασαν μπροστά του, οι χειροβομβίδες είχαν εξαντληθεί. Τον εξανάγκασαν, έτσι, να σκοτώσει με τα ίδια του τα χέρια τη μητέρα και τα δυο του αδέλφια.
Η παρέμβαση του ιαπωνικού υπουργείου Παιδείας φαίνεται ακόμα πιο ακατανόητη, αν σκεφτεί κανείς ότι προηγούμενη έκδοση του εν λόγω εγχειριδίου Ιστορίας αναφερόταν στον σκοτεινό ρόλο του στρατού χωρίς να επακολουθήσει «παρέμβαση» από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας. Υπάρχει βέβαια εξήγηση για τη στροφή αυτή στις προτιμήσεις της κρατικής εξουσίας. Η ίδια εντοπίζεται στην πρόσφατη αναρρίχηση στο πρωθυπουργικό αξίωμα του εθνικιστή Shinzo Abe, ο οποίος δεν επιθυμεί την προβολή των ακροτήτων στις οποίες έχει ήδη οδηγήσει τη χώρα η νοοτροπία του μιλιταρισμού, εγγενές παρά ταύτα στοιχείο της ιαπωνικής πολιτικής κουλτούρας, τουλάχιστον στο παρελθόν.
Συγκρίνοντας το συμβάν αυτό με την ελληνική περίπτωση, διαπιστώνουμε βέβαια μια διαφορά. Στην περίπτωση του ιαπωνικού βιβλίου Ιστορίας είναι η ίδια η κρατική εξουσία, η οποία επενέβη προκειμένου να «διορθωθεί» το «ανακριβές» εγχειρίδιο. Σε ό,τι αφορά το ελληνικό βιβλίο Ιστορίας της έκτης δημοτικού, ξεσηκώθηκαν οι «υγιείς, πατριωτικές» δυνάμεις για να σώσουν τους μαθητές από το κακό που τους βρήκε. Η διαφορά όμως αυτή είναι αμελητέα, διότι είναι περιπτωσιακή. Να υπενθυμίσω ότι πριν από λίγα μόλις χρόνια, επί ΠΑΣΟΚ, με τηλεφώνημά του από το Πεκίνο (μήπως εμπνεύσθηκε λόγω της εγγύτητας με το Τόκυο;), ο τότε υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου είχε ανακοινώσει, ότι αποσύρεται το βιβλίο Σύγχρονης Ιστορίας (συγγραφέας ο Β. Κόκκινος) για τον τρόπο που παρουσίαζε την ΕΟΚΑ.
Το επί της αρχής ζήτημα είναι, λοιπόν, κοινό και στις δύο περιπτώσεις. Τί διδασκαλία της Ιστορίας θέλουμε; Ένα μάθημα υπό μορφή κατήχησης, το οποίο προπαγανδίζει στους μαθητές τη βολική εκδοχή των ιστορικών γεγονότων και δημιουργεί πολίτες-στρουθοκάμηλους ; Ή μήπως, μια Ιστορία η οποία θέτει τον δάκτυλό μας επί τον τύπο των ήλων και μας παρακινεί να ενδοσκοπήσουμε ; Αν η δεύτερη εκδοχή είναι σε πρώτο χρόνο πιο οδυνηρή, είναι όμως προτιμητέα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Και αυτό διότι δημιουργεί τις βάσεις για μια ανοιχτόμυαλη κοινωνία, η οποία δεν δέχεται να της επιβάλλεται το παρελθόν της. Και αυτό είναι πολύ κρίσιμο για το μέλλον της. Γιατί ; Ο Michael Stürmer, Γερμανός ιστορικός, μας δίνει την απάντηση : «Σε μια γη δίχως ιστορία, όποιος τροφοδοτεί τη μνήμη, επινοεί τις έννοιες και ερμηνεύει το παρελθόν, αυτός ελέγχει και το μέλλον».
Black pig
Σχετικά με το θέμα βλ. το άρθρο του περιοδικού Courrier International, Νο 858, 12 Απριλίου 2007.
41 comments:
Εξαιρετικά ενδιαφέρον το άρθρο σας, αγαπητό "γουρουνάκι". Μη νομίζετε πάντως ότι και εδώ το θέμα για το συγκεκριμένο βιβλίο έχει λήξει, έστω και αν έχει επισκιαστεί από άλλα πιό "πιασάρικα" θέματα. Το παρήγορο βέβαια είναι ότι υπάρχουν και κάποιοι,που ασχολούνται με το ερώτημα, που απασχολεί και εσάς σχετικά με το είδος και τους στόχους της διδασκαλίας της Ιστορίας.
Με αφορμή τόσο το δικό σας σημείωμα, όσο και ένα άλλο άρθρο, που διάβασα τις προάλλες, θυμήθηκα αυτό που συνήθιζε να μου λέει ένας φίλος μου Τούρκος -όταν ερχόταν η κουβέντα σε "εθνικά μας ζητήματα"- ότι "εμείς οι δύο μόνο για Ιστορία δεν μπορούμε να μιλήσουμε !".
Και αυτό δεν είχε να κάνει με την κακή προαίρεση ή εθνικιστική διάθεση κανενός από εμάς. Απλώς εκείνος, που είχε ένα ενδιαφέρον για την Ιστορία και το είχε ψάξει περισσότερο εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας, μπορούσε να πει κάτι παραπάνω. Αντιθέτως εγώ, που οι "ιστορικές γνώσεις" μου περιορίζονταν σε αυτά, που είχα μάθει στο σχολείο, τί να έλεγα; "Πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θα'ναι";
Πολυ ενδιαφέρον το αρθρο! Φαντάζομαι βέβαια οτι στην Ιαπωνία δεν έχουν αρχιεπίσκοπο και μάχες στα τηλεοπτικά παράθυρα...
Θα συμφωνήσω κι εγω με το wild sheep οτι, δυστυχώς, οι ιστορικές μας γνώσεις ειναι περιορισμένες και μονοδιάστατες. Εχω την εντύπωση ότι στην Ελλάδα αντιλαμβανόμαστε όχι μόνο το παρελθόν αλλα και το παρόν και το μέλλον μέσα απο τη δική μας οπτικη γωνία και ζούμε σε μια δική μας πραγματικότητα. Το καταλαβαίνει καλυτερα αυτο καποιος οταν φυγει απο την Ελλαδα και δει πως λειτουργουν οι υπολοιποι "βαρβαροι" λαοι.
Renard Prechant
Δίκιο έχετε, αγαπητή "αλεπού"! Εκτός των συνόρων είναι καλύτερα τα πράγματα σε σχέση με τους υπόλοιπους "βάρβαρους" λαούς! Στην Ελλάδα υπάρχει το πρόβλημα με τον "αυτισμό" μας στα θέματα αυτά! Θυμάμαι και εγώ ιστορίες από το βόρειο τμήμα του Άξονα για τη διαδασκαλία της Ιστορίας, όταν ρώτησα γνωστό μου δεκαπεντάχρονο (αντίστοιχη Γ' Γυμνασίου στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα) για το εχειρίδιο της Ιστορίας, που διδάσκεται εκεί, και εισέπραξα την αφοπλιστική απάντηση " Ποιό βιβλίο;Μας δίνουν λίστα με βιβλιογραφία για μελέτη ανάλογα με την ενότητα, που διδασκόμαστε, και από αυτά διαβάζουμε." Και εμείς αρκούμαστε στη στρεβλή αναπαραγωγή των "ενδόξων" (;) σελίδων της Ιστορίας μας χωρίς καμία κριτική διάθεση και προσέγγιση...
Ζήτω το Έθνος! Ζήτω οι μαθητικές παρελάσεις και το ντοπαρισμένο μάθημα Ιστορίας !
Καλά, μη μας στείλετε και για αναλύσεις ούρων για να αποδείξουμε τον "πατριωτισμό" μας!
Προσοχή γιατί όπου να ναι θα επεμβει και ο ανωνυμος επικριτης του αρθρου για τη Σρεμπρενιτσα να μας κατηγορήσει όλους για τον ανθελληνισμο μας.
Renard Prechant
Ε, σε αυτή την περίπτωση θα αφήσουμε να αναλάβει δράση ο ανώνυμος γαλλόφωνος φίλος του μπλογκ προκειμένου να του παραθέσει Βολταίρο στο πρωτότυπο ...
Ωραία τα λέτε, "μαύρο γουρουνάκι", αλλά δυστυχώς κανείς δεν προτιμά να επιλέξει τις "οδυνηρές" διαδικασίες, κυρίως για τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματά τους. Την οδύνη θα την βιώσει κανείς ως προσωπική υπόθεση, αν του δοθεί ποτέ η δυνατότητα να αναζητήσει την ιστορική αλήθεια για να καταλάβει το παρόν του. Αν θελήσει βέβαια να κάνει τον κόπο και δεν του έχει προκαλέσει μέχρι τότε κάποια σοβαρή εγκεφαλική βλάβη η "μαθησιακή διαδικασία" ...
Αγαπητό Black pig
Βλέπω με χαρά ότι συνεχίζεις την ανάγνωση του κύκλου Μουρακάμι, με χαροποιεί δε ιδιαίτερα το γεγονός ότι η ανάγνωσή σου είναι δημιουργική, αφού φανερά πλέον προβαίνεις σε συσχετισμούς και συγκρίσεις προς τα καθ' ημάς. Παρότι συμφωνώ μαζί σου επί της αρχής, θα ήθελα να σου θέσω ένα ερώτημα που σχετίζεται και με το προηγούμενο συναφές σημείωμά σου: τι περιεχόμενο φαντάζεσαι ότι μπορεί να έχει η ιστορία "που θέτει τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων"; Μπορεί άραγε να αποτραπεί σε κάθε περίπτωση η ιδεολογική χρήση της ιστορίας; Μήπως εν τέλει το ζήτημα δεν είναι το περιεχόμενο καθεαυτό αλλά η μέθοδος δικασκαλίας της;
@ νίτσα
Α, έτσι εξηγούνται όλα! Λέτε να αποτέλεσε την αφορμή ο Μουρακάμι για τέτοιου είδους προβληματισμούς; "Ψαγμένο" πάντως το "γουρουνάκι"!
Δεν ξέρω τί άποψη έχει το "γουρουνάκι" και ούτε προσπαθώ να το ερμηνεύσω -θα απαντήσει το ίδιο υποθέτω-, δεν συμφωνείτε όμως ότι είναι πλέον καιρός και εντός της εκπαίδευσης να αποκοπεί η Ιστορία από τυχόν προσπάθειες δημιουργίας ιδεολογίας. Ανεξαρτήτως της ανάγκης ανανέωσης της διδακτικής της Ιστορίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, νομίζω ότι και η εθνική ιστορία μπορεί να έχει αντικειμενικό περιεχόμενο. Σε αντίθετη περίπτωση μάλλον για προπαγάνδα μιλάμε.
Αγαπητό Wind-up bird, έχω την γνώμη ότι όσο μπορεί να υπάρξει αντικειμενική επιστήμη άλλο τόσο μπορεί να υπάρξει και και αντικειμενική ιστορία, ιδιαίτερα μάλιστα εθνική
Αγαπητή "νίτσα",
Και εγώ κατά βάθος το ίδιο πιστεύω, απλώς διατηρώ την ελπίδα ότι ακόμα και η Ιστορία μπορεί να "εκσυγχρονιστεί". Δεν είναι απαραίτητο να μένουμε "κολλημένοι" σε παλιές εμμονές, που στερούνται οποιασδήποτε ιστορικότητας ...
Γεια σου Νίτσα,
Πού ήσουν ; Μας έλειψες !
Νομίζω ότι ο όρος "αντικειμενική Ιστορία" είναι αντιφατικός. Η Ιστορία, μάλλον ακριβέστερα η ιστοριολογία, ενέχει το στοιχείο του υποκειμενισμού. Αν δεχθούμε ότι υφίσταται αντικειμενική Ιστορία, τότε δεχόμαστε ότι υπάρχει η ορθή Ιστορία, η επίσημη Ιστορία. Και τότε, καλησπέρα σας...
Στην περίπτωση πάντως της διδασκαλίας της, δεν νομίζεις ότι η μεθοδολογική επιλογή προσδιορίζει και το περιεχόμενό της ;
Υ.Γ. Τον Μουρακάμι να τον αφήσετε στην ησυχία του !
Μα, εκεί είναι το θέμα, αγαπητό "γουρουνάκι": Το περιεχόμενο της "διδακτέας ύλης", που θεωρούμε ικανό για να δώσει τα κατάλληλα κίνητρα εντός και εκτός εκπαίδευσης . Και αυτό σίγουρα δεν έχει εύκολη απάντηση...
Υ.Γ.: Τί λογοκρισία είναι αυτή; Πάντως εμένα με εντυπωσιάσατε με τον Μουρακάμι!
Αγαπημένο μου μικρό και μελαμψό γουρουνάκι, και εμένα μου λείψατε. Νομίζω ότι ο τρόπος διδασκαλίας της ιστορίας προσδιορίζει τα προς έρευνα αντικείμενα και όχι το περιεχόμενο καθεαυτό.
Μου είπαν ότι και η Βουλγαρία έχει προβλήματα με ανορθόδοξους ιστορικούς και έχει ξεσπάσει και εκεί μια μεγάλη διαμάχη. Θα προσπαθήψω να μάθω περισσότερα και θα σας ενημερώσω.
Συνήθως ασχολούμαστε με κραυγαλέες περιπτώσεις απόκρυψης ή παραποίησης γεγονότων που γίνεται για την εξυπηρέτηση «ιδεολογικών» ή «πολιτικών» σκοπών. Τέτοια π.χ. είναι ο μύθος του κρυφού σχολειού ή η άρνηση της προτροπής σε αυτοκτονία στην Ιαπωνία. Τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα αν επιχειρήσουμε μια σοβαρή προσέγγιση για τη μέθοδο που πρέπει να ακολουθήσει ο ιστορικός και τον τρόπο που καταλήγει σε κάποια συμπεράσματα. Ενώ είναι σαφές ότι δεν υπάρχει μια μοναδική και ορθή ιστορία από την άλλη δεν μπορεί να δεχθούμε ένα χωρίς όρια σχετικισμό. Κάποιες ιστορίες είναι καλύτερες από κάποιες άλλες.
Νομίζω ότι εκπαιδευτικά πρέπει να ακολουθήσουμε την αρχή που βλέπει την ιστορία ως αφορμή για κριτική σκέψη και όχι ως κάποια μαγευτική αφήγηση που προωθεί μια ιδεολογία. Κι εδώ η κατάργηση του ενός βιβλίου-ευαγγελίου μου φαίνεται σημαντική. Η λίστα βιβλίων που είπαν στην mad cow είναι απαραίτητη στη σύγχρονη παιδεία. Αλλά που να τολμήσουμε να ζητήσουμε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα! Θα ήταν σαν να αμφισβητούσαμε το δικαίωμα στην μη εντατικοποίηση των σπουδών και επί πλέον θα διαλύαμε την αντικειμενική βαθμολογία των μαθητών αφού η κριτική προσέγγιση σε αντίθεση με την αποστήθιση δεν παρέχει εχέγγυα αντικειμενικότητας.
Υ.Γ. Για τη δική μου απουσία ακούστηκαν διάφορες εικασίες, για την απουσία του sceptic δεν θα μας μιλήσει κανείς; Να υποθέσω ότι συμφωνεί με το μαύρο γουρουνάκι και δεν παρεμβαίνει; Ή δεν «ερεθίζεται» επαρκώς από τα τελευταία θέματα;
Κρίτων
Πρέπει να διευκρινίσω ότι ο χαρακτηρισμός "μελαμψό" στο αμέσως προηγούμενο σχόλιο δεν είχε σε καμία περίπτωση την έννοια διάκρισης με βάση το χρώμα, αλλα αποτελούσε ελεύθερη μετάφραση του "black"
Καλώς τονα κι ας άργησε.
Αγαπητέ Κρίτων συμφωνώ απολύτως μαζί σου περί του ότι η διασκαλία της ιστορίας πρέπει να αποβλέπει κυρίως στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και λιγότερο στα γεγονότα καθεαυτά. Συμφωνώ επίσης ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσα από το ένα και μοναδικό εγχειρίδιο. Κατά τα λοιπά όμως δεν ξέρω με ποιά κριτήρια προσδιορίζεις την "καλλίτερη" από την "χειρότερη" ιστορία. Μήπως και πάλι καταλήγουμε στην μεθοδολογία και όχι στο περιεχόμενο;
ΥΓ. Μαθαίνω ότι ο sceptic ασχολείται με "πολύ πολύ πολύ επιστήμονες" και γι' αυτό ίσως δεν έχει χρόνο να ανταποκριθεί.
Με μεγάλη χαρά διαπιστώνω ολοένα και συχνότερες εμφανίσεις σας, αγαπητέ "Κρίτωνα"! Εννοείται ότι και η απουσία του "skeptic" είναι αισθητή! Από την άλλη αν πρέπει κάθε φορά να γίνεται "προσκλητήριο απόντων" για να εμφανισθεί κάποιος στο μπλογκ, θα καταλήξετε να γίνεται κάτι σαν τις "αναζητήσεις του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού" ...
Ενδιαφέρουσες οι απόψεις σας και για την Ιστορία ως επιστήμη.Το ζήτημα είναι κατά κύριο λόγο πώς την διδάσκουμε, αλλά αναπόφευτκα και το τί διδάσκουμε.
Με αφορμή τον κακό χαμό, που ξέσπασε στην Ελλάδα για το εγχειρίδιο, το οποίο διδάσκονται τα δικά μας δωδεκάχρονα, και στην Ιαπωνία συνομήλικά τους υποθέτω παιδιά, είναι νομίζω ικανό να αποτελέσει την αφετηρία για να σκεφτούμε και το περιεχόμενο. Υποθέτω ότι και τα συνομηλικά τους Γερμανάκια δεν διδάσκονται τις απόψεις του Goldhagen για τους "εκούσιους εκτελεστές του Χίτλερ", όταν μαθαίνουν για το Ολοκαύτωμα, παρόλο που επιστημονικά ίσως κάποιος να τη θεωρεί ορθή.
Πρακτικά και αντικειμενικά είναι αδύνατον να δώσεις σε ένα παιδί "όλη τη σοφία του κόσμου" σε ένα μάθημα Ιστορίας. Το να προσπαθήσεις όμως να καλλιεργήσεις κριτική σκέψη, να δημιουργήσεις θεωρητικούς προβληματισμούς και ενδιαφέρον για την έρευνα, είναι νομίζω και το ζητούμενο της εκπαίδευσης.
Hi νίτσα,
Η ορολογία του Κρίτωνα είναι λιγουλάκι αδόκιμη αλλά με τον όρο "καλλίτερη" και "χειρότερη" νομίζω ότι εννοεί πως υπάρχουν ιστορικά γεγονότα αναμφισβήτητα καθώς και άλλα για τα οποία υπάρχει μια γενικότερα αποδεκτή και θεμελιωμένη εκδοχή. Φυσικά, η κρατούσα εκδοχή αναφέρεται στο σήμερα και δεν ξέρουμε ποιά θα είναι αύριο.
Πάντως, συνεχίζω να πιστεύω ότι στην περίπτωση της Ιστορίας η μέθοδος είναι στενά δεμένη με το περιεχόμενο. Η επιλογή των προς έρευνα αντικειμένων προσδιορίζει και το περιεχόμενο της Ιστορίας που διηγούμαστε, αφού με αυτόν τρόπο επιλέγουμε μεταξύ αυτού που θεωρούμε και αυτού που δεν θεωρούμε ως "Ιστορία".
Να υποθέσω όμως ότι θα πρέπει να υπάρχουν και κάποια κριτήρια για την επιλογή του προς διδασκαλία αντικειμένου,αγαπητό "γουρουνάκι";
Κρίτων said... για την απουσία του sceptic δεν θα μας μιλήσει κανείς; Να υποθέσω ότι συμφωνεί με το μαύρο γουρουνάκι και δεν παρεμβαίνει; Ή δεν «ερεθίζεται» επαρκώς από τα τελευταία θέματα;
---
Αγαπητέ Κρίτωνα,
Χαίρομαι που με σκέφτεσαι και με αποζητάς, είναι ωραίο αίσθημα να νιώθει κανείς ότι δεν είναι μόνος στον έρμο αυτόν κόσμο.
Θα 'ταν όμως καλύτερο να αποφεύγεις υπαινιγμούς περί δήθεν "ερεθισμού" μου ή μη από διάφορα θέματα του σεπτού αυτού μπλογκ.
Στο θέμα αυτό δεν θα 'θελα να επεκταθώ, επιφυλάσσομαι όμως, αν παραστεί ανάγκη.
Παρακαλώ επίσης να με αποκαλείς skeptic και όχι sceptic (το nickname μας είναι η ψυχή μας).
---
νίτσα said... Μαθαίνω ότι ο sceptic ασχολείται με "πολύ πολύ πολύ επιστήμονες" και γι' αυτό ίσως δεν έχει χρόνο να ανταποκριθεί.
Νίτσα, κούκλα μου, άσε τις υποθέσεις και τις αστήρικτες εικασίες. Και, προς Θεού, μάθε και συ να με γράφεις σωστά.
---
mad cow said...
εννοείται ότι και η απουσία του "skeptic" είναι αισθητή! Από την άλλη αν πρέπει κάθε φορά να γίνεται "προσκλητήριο απόντων" για να εμφανισθεί κάποιος στο μπλογκ, θα καταλήξετε να γίνεται κάτι σαν τις "αναζητήσεις του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού" ...
---
Αγαπητέ/ή mad cow,
Εν πρώτοις σ' ευχαριστώ που έγραψες, μόνον εσύ, σωστά το όνομά μου.
Εν δευτέροις, γιατί τα βάζεις με τον Ερυθρό Σταυρό; Μήπως αμφισβητείς τις υπηρεσίες που, τόσα χρόνια, έχει προσφέρει στον τομέα της αναζήτησης απόντων;
---
ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ
Αν υπάρχουν δυο μαθήματα στα οποία, κάτω από έναν άθλιο μανδύα επιστημοσύνης, ασκείται ωμή προπαγάνδα, είναι η ιστορία και τα θρησκευτικά.
Κι έτσι, το μεν μάθημα της "ιστορίας" αποτελεί, στην πραγματικότητα, παράθεση υπαρκτών ή ανύπαρκτων στοιχείων, που υποτίθεται ότι αποδεικνύουν τι σπουδαίος και ηρωικός λαός που είναι οι Έλληνες (κι αυτό από 3.000 χρόνια τουλ.), τι καλό που έχει κάνει στην ανθρωπότητα (τους δώσαμε γλώσσα, πολιτισμό, θρησκεία, τέχνη κι επιστήμη, τελικά εμείς τους κατεβάσαμε από τα δέντρα) και πόσο οι άλλοι μας επιβουλεύονται. Κι αυτό τόσο για την ιστορία μας (το χω ξαναγράψει, ο Αδάμ μάλλον ήταν Έλληνας), όσο και για τη θρησκεία (η μόνη ορθή) και τη γλώσσα μας (η καλύτερη).
Όσο για το μάθημα των θρησκευτικών, κι αυτό χρησιμεύει για να αποδεικνύει πόσο λάθος είναι οι θρησκείες όλων των άλλων και πόσο σωστή η δική μας.
Τώρα, το ζήτημα δεν είναι να μετατοπισθεί το εκκρεμές στην άλλη μεριά. Αλλά να αρχίσουν, επιτέλους, οι μαθητές να διδάσκονται μαθήματα δομημένα γύρω από αποδεκτή επιστημονική μέθοδο.
Όταν αυτό αρχίσει να γίνεται, ψάξτε με να το σχολιάσω (παρακαλώ μέσω τω αναζητήσεων του Ερυθρού Σταυρού).
@ skeptic
Αγαπητέ/ή μου,
Πολύ με χαροποίησε η "επιστροφή" σας! Όπως διαπιστώνετε δεν έχει μόνο ο "Κρίτων" φανατικούς θαυμαστές, αλλά και εσείς ανεξαρτήτως του τρόπου γραφής του ονόματός σας από αυτούς(παρεμπιπτόντως διαπίστωσα άλλο δικό μου τραγικό ορθογραφικό λάθος στο απόσπασμα, που παραθέσατε, αλλά μάλλον μου το συγχωρήσατε!)!
Τώρα όσον αφορά το σχόλιό σας περί διδασκαλίας μαθημάτων "δομημένων γύρω από αποδεκτή επιστημονική μέθοδο" να υποθέσω ότι δεν αναφέρεστε μόνο στη μέθοδο διδασκαλίας των μαθημάτων αυτών, αλλά και στο περιεχόμενο (έτσι για να συνεχίσω λίγο με τις "εμμονές" του "μαύρου γουρουνιού").
Και εγώ συμφωνώ μαζί σας ότι δεν είναι ανάγκη να φτάσουμε στο άλλο άκρο. Μην πάθουν και κανένα σοκ οι μαθητές από την ξαφνική αλλαγή! Γι'αυτό το λόγο ανέφερα και ως παράδειγμα τη μη διδασκαλία του Goldhagen στη υποχρεωτική εκπαίδευση στη Γερμανία. Αλλά τουλάχιστον αυτά που διδάσκονται τα έρμα τα παιδάκια μας, ας επιλέγονται με κάποια κριτήρια επιστημονικότητας. Και δεν έχω πρόβλημα να αρκούνται στην διδασκαλία της "κρατούσας" επιστημονικής θεωρίας. Αρκεί να τους δοθούν τα κίνητρα να προσεγγίσουν και τις άλλες τυχόν επιστημονικές απόψεις και να καταλήξουν στα δικά τους συμπεράσματα, όταν θα είναι ικανά γι'αυτό. Γιατί με όποια μέθοδο και αν διδάσκονται το "όταν εμείς δημιουργούσαμε πολιτισμό, οι άλλοι λαοί "πηδούσαν" μαϊμούδες" (τώρα πάνω σε δένδρα, κάτω από δένδρα, θα σας γελάσω!), δε νομίζω να αλλάξει και πολύ το αποτέλεσμα.
Και αυτό βέβαια ισχύει μόνο για την Ιστορία. Τα θρησκευτικά είναι άλλη "πονεμένη ιστορία".
Εγώ πάλι σκέφτομαι να σας αναζητήσω νωρίτερα μέσω εκπομπής γνωστής δημοσιογράφου, που συνεργάζεται και με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, προκειμένου να σας ανακαλύψει. Γιατί τόση αναμονή δεν θα την αντέξω ...
Χαιρετίζω την επανεμφάνιση του skeptic κι ας μας έβαλε κατσάδα για την ορθογραφία μου ή τους αθώους υπαινιγμούς μου. Το ερεθίζω ήταν μετάφραση του αγγλικού stir που δεν έχει μονοδιάστατο νόημα. Θα ήταν καλύτερα να πώ ότι τα θέματα δεν τον εξάπτουν; Φοβάμαι πως πάλι θα αντιδρούσε με τον ίδιο τρόπο!
Το βιβλίο της Τόνιας Κιουσοπούλου «Βασιλιάς ή Οικονόμος» το διαβάσατε; Φαλινεται ότι είναι κι αυτό αιρετικό, αμφισβητεί το μεγαλείο μας και προσβάλλει τη μνήμη του Νοταρά!!!!
Κρίτων
Τί ευχάριστη έκπληξη είναι αυτή! Διαπιστώνω θεαματική βελτίωση στους χρόνους σας, αγαπητέ "Κρίτωνα"!
Με τη χρήση των λέξεων βλέπω ότι έχουμε λίγο "χαθεί στη μετάφραση" .
Και εσείς, αγαπητέ skeptic, γιατί μου τον κακοκαρδίζετε τον "Κρίτωνα", αφού φαίνεται παιδί καλών προθέσεων ...
Ναι Κρίτωνα έχω διαβάσει το βιβλίο στο οποίο αναφέρεσαι. Δεν το χαρακτήριζα αιρετικό αλλά θάλεγα πιο συγκεκριμένα ότι διακρίνεται για την πρωτοτυπία του όσον αφορά τα ερωτήματα που θέτει και τον τρόπο με τον οποίο αναζητά τις απαντήσεις μέσα από γνωστές (στους ιστορικούς) πηγές. Το συνιστώ και γω ανεπιφύλακτα.
ΥΓ. Για να μην πικραίνω τον άρτι επανεμφανισθέντα συνομιλητή μας, δηλώνω υπεύθυνα ότι δεν θα ξαναχρησιμοποιήσω το όνομά του. Για να τον εξευμενίσω, θα τον αποκαλώ εφεξής Αδάμ μια και ως φαίνεται τον απασχολεί ιδιαίτερα η καταγωγή του "ιστορικού" αυτού προσώπου.
mad cow said...
@ skeptic
Αγαπητέ/ή μου ... (παρεμπιπτόντως διαπίστωσα άλλο δικό μου τραγικό ορθογραφικό λάθος στο απόσπασμα, που παραθέσατε, αλλά μάλλον μου το συγχωρήσατε!)!
---
Φίλε/η,
1. Ήρθε η ώρα να αποκαλύψω το φύλο μου. Ναι, είμαι αγαπητΟς. Υποθέτω ότι εννοείσατε τον υπαινιγμό.
2. Ασφαλώς και σας συγχώρεσα το άλλο λάθος σας, το οποίο, βεβαίως, ήτο lapsus calami (ελληνιστί faute de frappe) και όχι, βεβαίως, αποτέλεσμα άγνοιας. Βλέπετε, στο βάθος είμαι τρυφερός και συμπονετικός ...
3. Παρεμπιπτόντως, εσείς σε ποίο φύλο ανήκετε; Γιατί αν ανήκετε στο ισχυρό, ίσως αυτή η εικονική επαφή να αποτελέσει την απαρχή μιας δυνατής φιλίας ...
@ Κρίτωνα
Κατσάδα εγώ; Ποτέ. Μπουγάδα ναι, πρέπει να βάλω τρία πλυντήρια ...
Το βιβλίο της Τόνιας Κιουσοπούλου είναι εξαιρετικό, το συνιστώ σε όλους τους φίλους.
Αγαπητέ Αδάμ
Αισθάνομαι ότι μια δυνατή φιλία έχει ήδη ξεκινήσει και μεταξύ μας. Εκτιμώ ιδιαίτερα:
α. ότι είσθε τρυφερός και συμπονετικός
β. ότι έχετε γνώσεις ξένων γλωσσών
γ. ότι η ζωή σας στηρίζεται σε γερές ιστορικές και άλλες βάσεις
δ. ότι βρήκαμε εξαιρετικό το ίδιο βιβλίο
Θα θέλατε να κάνουμε εικονική παρέα;
@ skeptic
Αγαπητέ μου,
Σας ευχαριστώ θερμά για τα καλά σας λόγια! Οφείλω όμως να σας ενημερώσω ότι εγώ ανήκω στο "δεύτερο" φύλο. Από το προηγούμενο σχόλιό σας συμπεραίνω ότι υπό αυτές τις προϋποθέσεις αυτή η εικονική επαφή δεν μπορεί να αποτελέσει την απαρχή μιας δυνατής φιλίας. Και εδώ νομίζω ότι διαφωνούμε...
Υ.Γ.1: Να θυμηθώ να προσθέσω στη λίστα των "προς ανάγνωση" και το βιβλίο της Κιουσοπούλου! Πάντως με χαρά διαπιστώνω ότι το μπλογκάκι προσφέρει πολλαπλά ερεθίσματα. Μπράβο και πάλι!
Υ.Γ. 2: Το "γουρουνάκι" πού χάθηκε;
@ mad cow
Ποιο ακριβώς είναι το δεύτερο φύλο; Αν δεν θέλετε να απαντήσετε ευθέως, απλώς ορίστε μου το πρώτο. Και θα καταλάβω.
@ skeptic
Για να αποφύγουμε περαιτέρω παρανοήσεις απαντώ ευθέως στην πρώτη ερώτηση για το φύλο μου με όρους Βιολογίας: ΧΧ
Ελπίζω να σας κάλυψα, αγαπητέ μου!
to mad cow
Ω, τι χαρά ... Διότι εγώ, ξέρετε, τυχαίνει να είμαι ΧΥ. Επομένως, τα πάντα δεν έχουν χαθεί ...
to mad cow (suite)
Αν και, όσο το σκέφτομαι, θα προτιμούσα να ήμουν CD ... (μεταξύ άλλων πλεονεκτημάτων, μηδέν κλήσεις από Τροχαία).
@ skeptic
Συγγνώμη, αγαπητέ μου, αλλά εσείς θέσατε το φύλο ως προϋπόθεση για το ξεκίνημα μιας δυνατής φιλίας! Προσωπικά πάντως προτιμώ για την "καλλιέργεια" οποιουδήποτε είδους σχέσης τις παραδοσιακές επαφές και όχι τις εικονικές! Συνεπώς ας περιοριστούμε στη χαρά, που μας προσφέρει η ανταλλαγή απόψεων στον φιλόξενο χώρο αυτού του ιστολογίου!
Όσο για τα προβλήματα, που αντιμετωπίζετε με την Τροχαία και τον ΚΟΚ, τί να πώ; Κουράγιο!
Με χαρά βλέπω ότι το μπλογκάκι μετατρέπεται σιγά-σγά σε κέντρο γνωριμιών. Πράγμα που αποτελούσε και τον αρχικό, αλλά κρυφό, στόχο της δημιουργίας του. Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται !
Αγαπητό μου "γουρουνάκι",
Επιτέλους! Είχα αρχίσει να ανησυχώ!
Αφού λοιπόν πετύχατε τον αρχικό στόχο σας, δεν κάνετε και καμία προσπάθεια να γίνει πιό γνωστό το μπλογκάκι; Πώς αλλιώς θα γίνονται οι γνωριμίες, αν δεν υπάρχει "πελατεία";
Ναι, ήδη προετοιμάζουμε σαρωτική διαφημιστική καμπάνια σε όλα τα ΜΜΕ. Τα σλογκαν τα έχει αναλάβει ο skeptic.
URL : www.siopi.gr
Αποκωδικοποίηση....: ψυχής, σιωπής, θρησκειών, μυθολογιών,.....
Σχηματοποίηση λόγου,μ κοσμογονία, θεογονία,....
URL : www.siopi.gr
Γεια.....
Post a Comment