25.5.07

ΕΔΔΑ, Zelilof v. Greece, 24.5.2007



Άλλη μια καταδίκη της Ελλάδας για παραβίαση του άρθρου 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης (απαγόρευση των βασανιστηρίων και της εξευτελιστικής μεταχείρισης) προστέθηκε σήμερα σε έναν κατάλογο παραβιάσεων αυτού του είδους που, τελευταία, εμπλουτίζεται δυστυχώς με ανησυχητική συχνότητα.

Η υπόθεση αφορούσε έναν Έλληνα υπήκοο, ρωσοπόντιας καταγωγής. Τον Δεκέμβριο του 2001, τρεις αστυνομικοί τον σταμάτησαν στην Άνω Τούμπα Θεσσαλονίκης προκειμένου να διενεργήσουν έλεγχο στοιχείων ταυτότητας. Μετά από λογομαχία μεταξύ του προσφεύγοντα και των αστυνομικών, οι τελευταίοι επιχείρησαν να τον ακινητοποιήσουν και να του περάσουν χειροπέδες. Ο Ζελίλοφ αντιστάθηκε και έσπρωξε βίαια έναν από τους αστυνομικούς. Σύμφωνα με την εκδοχή του προσφεύγοντα, οι αστυνομικοί τον χτύπησαν στο πρόσωπο και στο σώμα. Το περιστατικό είχε εν τω μεταξύ αντιληφθεί μια ομάδα ατόμων που γνώριζαν τον Ζελίλοφ και βρίσκονταν σε παρακείμενη καφετέρια. Σύμφωνα με την εκδοχή της Αστυνομίας, τα άτομα αυτά επιτέθηκαν στους αστυνομικούς και, μέσα στην αναστάστωση που δημιουργήθηκε, ο Ζελίλοφ κατόρθωσε να διαφύγει. Άργότερα συνελήφθη και οδηγήθηκε στο παρακείμενο αστυνομικό τμήμα, όπου ο ίδιος υποστήριξε ότι υπέστη κακομεταχείριση από τα αστυνομικά όργανα. Το ίδιο βράδυ διακομίσθηκε σε νοσοκομείο όπου και διαπιστώθηκαν τραύματα στο κεφάλι και στο σώμα του.

Το ΕΔΔΑ κατέληξε σε παραβίαση του άρθρου 3 τόσο ως προς το ουσιαστικό όσο και ως προς το διαδικαστικό σκέλος του. Ως προς το ουσιαστικό σκέλος της εγγύησης, ενδιαφέρον κατ΄αρχήν παρουσιάζει η μεταφορά στο καθ΄ου κράτος του βάρους απόδειξης σχετικά με την απουσία ευθύνης του για τα τραύματα που έφερε ο Ζελίλοφ όταν διακομίσθηκε στο νοσοκομείο. Κατά το ΕΔΔΑ, από τη στιγμή που τα διάδικα μέρη δεν διαφώνησαν ως προς το ότι ο τραυματισμός του προσφεύγοντα οφειλόταν στις ενέργειες των αστυνομικών, τότε αυτομάτως το καθ΄ου κράτος ήταν αυτό που όφειλε να αποδείξει ότι η βαρύτητα του τραυματισμού δεν ήταν δυσανάλογη στο πλαίσιο των περιστάσεων την υπόθεσης. Το ΕΔΔΑ αναγνώρισε στο σημείο αυτό ότι οι αστυνομικοί βρέθηκαν ενώπιον μιας απρόβλεπτης κατάστασης, όπου δέχθηκαν επίθεση από πολυάριθμη ομάδα ατόμων. Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν θα μπορούσε να δικαιολογήσει από μόνο του την έκταση των τραυματισμών του Ζελίλοφ, σε σύγκριση μάλιστα με τα ελαφρά τραύματα που έφεραν οι αστυνομικοί.

Σχετικά με το διαδικαστικό σκέλος της εγγύησης που απορρέει από το άρθρο 3, το ΕΔΔΑ διεπίστωσε ότι τόσο η διοικητική όσο και η δικασική έρευνα που ακολούθησε παρουσίαζαν σοβαρές ελλείψεις. Έτσι, σε ό, τι αφορά τη διοικητική έρευνα καυτηριάσθηκε η επιλεκτική κρίση των αποδεικτικών στοιχείων καθώς και η παράλειψη εξέτασης του πορίσματος της ιατροδικαστικής εξλετασης στην οποία υποβλήθηκε ο προσφεύγων. Σχετικά δε με τη δικαστική έρευνα, το ΕΔΔΑ επέκρινε ιδιαιτέρως την επιλογή των εισαγγελικών αρχών να μην εξετάσουν οι ίδιες αυτόπτες μάρτυρες αλλά να στηριχθούν εξ ολοκλήρου στις μαρτυρικές καταθέσεις που είχαν ληφθεί στο πλαίσιο της Ε.Δ.Ε.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το ελληνικό κράτος εγκαλείται για κακομεταχείριση πολίτη από αστυνομικά όργανα. Τον Δεκέμβριο του 2005, καταδικάσθηκε στο πλαίσιο του άρθρου 3 για τη συμπεριφορά που επέδειξαν αστυνομικά όργανα σε δύο Ρομά, κατά τη σύλληψή και κράτησή τους σε αστυνομικό τμήμα (Bekos and Koutropoulos v. Greece, 13.12.2005). Η ανάγνωση των πραγματικών περιστατικών της υπόθεσης αυτής είναι ανατριχιαστική και ανησυχητική για τον τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζουν ορισμένοι αστυνομικοί την άσκηση των υπηρεσιακών τους καθηκόντων. Πρόσφατα δε, στις 18 Ιανουαρίου 2007, διαπιστώθηκε ξανά παραβίαση του άρθρου 3 στην υπόθεση ενός Σύρου υπηκόου, ο οποίος είχε μεταβεί σε αστυνομικό τμήμα της Αθήνας για να καταγγείλει ληστεία. Όταν παραπονέθηκε σε αστυνομικούς για την πολύωρη αναμονή του προκειμένου να καταθέσει, αντί άλλης εξήγησης γρονθοκοπήθηκε στο κεφάλι (Alsayed Allaham v. Greece, 18.1.2007).

Ο ανησυχητικός παρονομαστής αυτών των υποθέσεων δεν είναι μόνο το ειδικό βάρος των συγκεκριμένων παραβιάσεων, η προσβολή δηλαδή του άρθρου 3 της ΕΣΔΑ, μιας διάταξης που αποτελεί ένα είδος θερμομέτρου, μεταξύ άλλων, και του πολιτισμού των αστυνομικών υπηρεσιών σε κάθε κράτος-μέλος. Ανησυχητικότερο είναι ότι όλες αυτές οι υποθέσεις, όπως και άλλες σχετικές με συνθήκες κράτησης σε σωφρονιστικά καταστήματα, αφορούν αποκλειστικά είτε αλλοδαπούς είτε Έλληνες πολίτες, οι οποίοι όμως ανήκουν σε κάποια εθνοτική ή άλλη μειονότητα. Μήπως οι ελληνικές αστυνομικές αρχές εφαρμόζουν δύο μέτρα και δύο σταθμά αναλόγως με το εάν συναναστρέφονται καθαρόαιμους Έλληνες ή πολίτες δευτέρας διαλογής ; Ελπίζω πως η έως σήμερα ακτινογραφία των σχετικών αποφάσεων του ΕΔΔΑ οδηγεί εντελώς συμπτωματικά σε αυτό το συμπέρασμα. Το μέλλον πάντως θα δείξει…

13 comments:

Anonymous said...

Όπως πάντα άξιζε ο χρόνος αναμονής, αγαπητό "γουρουνάκι"! Άκρως ενδιαφέρον το άρθρο σας, όπως εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η σχολιαζόμενη απόφαση. Οι φόβοι, που εκφράζετε για την εφαρμογή δύο μέτρων και σταθμών από τους αστυνομικούς κατά την "άσκηση των καθηκόντων τους" σε συγκεκριμένες ομάδες (αλλοδαπούς, ομογενείς, Ρομά κλπ.) είναι κατ'αρχήν βάσιμοι. Αυτό, όμως, που προβληματίζει περισσότερο -χωρίς να δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την διαπιστωθείσα διακριτική μεταχείριση σε βάρος των ανθρώπων αυτών!- είναι η χρήση βίας και η διαπίστωση εν γένει συμπεριφορών εκτός νομιμότητας από τις αστυνομικές αρχές ολοένα και συχνότερα. Και η σκέψη μου πηγαίνει στον "Παναγιώτη Κ." (έτσι αναφέρεται στον Τύπο), φοιτητή στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος έχει συλληφθεί και προφυλακιστεί με μοναδικό αποδεικτικό εις βάρος του στοιχείο τα πράσινά του παπούτσια! Καταστάσεις και συμπεριφορές, που θυμίζουν πολύ ένα σκοτεινό καφκικό σύμπαν ...

lex and the city said...

Κι εγώ νομίζω ότι αποκαλύπτονται δύο φοβερά για τη κοινωνία μας κακά. Η βάναυση συμπεριφορά των αρχών εκδηλώνεται με ευκολία εναντίον αλλοδαπών και μειονοτήτων συνδυάζοντας βία και ρατσισμό. Κατά τα άλλα, όπως θα έλεγε ο skeptic, είμαστε η πλέον δημοκρατική και αντιρατσιστική κοινωνία.

Από την απόφαση με εντυπωσιάζει ο τρόπος προσέγγισης του Δικαστηρίου, το βάρος απόδειξης που κλήθηκε να φέρει η κυβέρνηση και η διάθεση να ελεγχθούν πώς οι ελληνικές αρχές για την πλημμελή έρευνά τους στην υπόθεση.

Αντιλαμβάνομαι όμως ότι επαναλαμβάνω όσα ήδη παρατήρησε το μαύρο γουρουνάκι.

Κρίτων

Anonymous said...

Επανάληψις μήτηρ πάσης μαθήσεως, φίλτατε Κρίτων! Ας ελπίσουμε ότι και οι επαναλαμβανόμενες καταδικαστικές αποφάσεις εναντίον της Ελλάδας θα λειτουργήσουν παιδαγωγικά προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες συμπεριφορές στο μέλλον. Γιατί, έστω και αν τελικά δεν διαγνώσθηκε ρατσιστική συμπεριφορά από το Δικαστήριο, δυστυχώς η διακριτική μεταχείριση σε βάρος αλλοδαπών και μειονοτήτων δεν αποτελεί εξαιρετικό φαινόμενο, που εντοπίζεται αποκλειστικά και μόνο στους κόλπους της Ελληνικής Αστυνομίας ..

Promethean said...

Τα συγκεκριμένα φαινόμενα προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας δεν αποτελούν ελληνινή πρωτοτυπία.Μάλλον συνδέονται με την επαγγελματική εκπαίδευση, την παιδεία και την ψυχική υγεία των ανθρώπων που ασκούν εξουσία.Για παράδειγμα, όταν τέθηκαν σε εφαρμογή πρότυπα αυτοδιοίκησης των φυλακών από τους ίδιους τους κρατουμένους (νομίζω στη Σουηδία τη δεκαετία του 1960), οι καταχρήσεις αυξήθηκαν κατακόρυφα. Αρα, πρέπει να κατανοήσουμε καλύερα την ανθρώπινη φύση και να βελτιωθούμε άπαντες στους ρόλους που ο καθένας επιλέγει να ασκήσει στη ζωή του.Ας μην ξεχνάμε ότι εξουσία ασκεί και ο πατέρας στο παιδί του, ο δάσκαλος στο μαθητή, η γυναίκα στον άντρα της (ενίοτε αλλά σπανίως και το αντίστροφο) κ.ο.κ. Το σημερινό επίπεδο του πολιτισμού αποτελεί κατάκτηση της κοινωνίας και όχι μεμονωμένων ατόμων.

Anonymous said...

Θα συμφωνήσω μαζί σας, αγαπητέ Στρεψιάδη, ότι η κατάχρηση εξουσίας δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο. Απλώς μας απασχολεί ιδιαιτέρως, επειδή μας αφορά άμεσα...

Anonymous said...

Δεν ισχυρίσθηκε κανείς ότι τα συγκεκριμένα φαινόμενα αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία. Αυτό όμως, από μόνο του, θα έπρεπε να μας παρηγορεί ;

Anonymous said...

Υποθέτω, αγαπητό "γουρουνάκι", ότι κανέναν δεν τον κάνει να αισθάνεται καλύτερα η διαπίστωση ότι "αυτά συμβαίνουν και αλλού" ! Τέτοιου είδους φαινόμενα μάλλον ανησυχία προκαλούν οπουδήποτε και αν συμβαίνουν. Δυστυχώς οποιοσδήποτε ασκεί εξουσία, της οποίας δεν αντιλαμβάνεται τα όρια, μπορεί να γίνει επικίνδυνος. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ελαφρυντική περίσταση για κανέναν για την οποιαδήποτε παράνομη συμπεριφορά κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ειδικά σε σχέσεις εξ ορισμού άνισες.
Στον "Στρεψιάδη", που φαίνεται να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα θέματα αυτά, θα πρότεινα να δει την ταινία "Το πείραμα" του Oliver Hirschbiegel, άκρως αποκαλυπτική για τις σχέσεις, που αναπτύσσονται μεταξύ "εξουσιαστών" και "εξουσιαζομένων".

Promethean said...

Ευχαριστώ pumuckl για την πρότασή σου.
Το επίπεδο των σχολιαστών του lex and the city μου επιτρέπει, νομίζω, να μην παραθέτω τα αυτονόητα. Το σχόλιό μου [στην αρχή, "συμβαίνουν και αλλού"], σε καμμιά περίπτωση δεν είχε την έννοια της δικαιολόγησης τέτοιων ενεργειών ούτε βέβαια αποσκοπούσε να αμβλύνει το πρόβλημα.Φαινόμενα προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και βιασμού της ελευθερίας της βουλήσεως δεν έχουν θέσει στην κοινωνία μας. Επισημάνθηκε ήδη και πολύ σωστά (δες pumuckl) ότι έμφαση πρέπει να δοθεί στις εξ ορισμού άνισες σχέσεις. Πάντως, το σχόλιο αποτελούσε έναυσμα για ανταλλαγή απόψεων προς δύο κατευθύνσεις, οι οποίες νομίζω ότι συμβάλλουν στην εμφάνιση τέτοιων φαινομένων. Πρώτον, θέτει το γενικότερο ερώτημα γιατί στο σημερινό επίπεδο πολιτισμού οι άνθρωποι τείνουν σε τέτοιες συμπεριφορές (οικογενειακοί, κοινωνικοί ή άλλοι λόγοι;) και, δεύτερον, επισημαίνει ότι όλοι ενδέχεται να επιδεικνύουν, έστω και αν δεν το συνειδοτοποιούν πάντοτε, ανεπίτρεπτες συμπεριφορές που απορρέουν από την "θέση εξουσίας" που τυχόν κατέχουν. Ως "θέση εξουσίας" θεωρώ κάθε de facto σχέση εξουσίασης, η οποία μπορεί να οφείλεται στο νόμο, σε οικογενειακό δεσμό, σε σχέση επιστήμονα και πελάτη, σε σωματική, πνευματική ή συναισθηματική υπεροχή κ.λπ.

Unknown said...

Κρίτων said...
Κατά τα άλλα, όπως θα έλεγε ο skeptic, είμαστε η πλέον δημοκρατική και αντιρατσιστική κοινωνία.
---

Ασφαλώς και είμαστε, και το 'χουμε τιμή μας και καμάρι μας, η Ελλάς είναι η πλέον αντιρατσιστική δημοκρατική κοινωνία όλων των γνωστών κοινωνιών. Κι είναι κρίμα που υπάρχουν αυτές οι άθλιες μειονότητες που μας αναγκάζουν, μερικές φορές, να φερόμαστε λίγο βίαια.

Το λάθος όμως δεν είναι δικό μας αλλά δικό τους. Γιατί ποιος τους είπε να 'ρθουν στον τόπο μας; Μια χαρά δεν ήταν στον δικό τους; Κι αφού, τέλος πάντων, ήρθαν, με ποιο δικαίωμα διαμαρτύρονται για τις κάθε είδους βιαιοπραγίες; Τους εμποδίζει κανείς να πάρουν το πρώτο αεροπλάνο και να γυρίσουν στις σπηλιές τους;

Όπως είχε πει και κάποιος που τον κατηγορούσαν (ομοίως) για ρατσισμό: Εγώ ρατσιστής; Αν είναι δυνατόν ... Αυτοί φταίνε που είναι μαύροι ...

Anonymous said...

Πάντοτε καθοριστικής σημασίας η συμβολή σας στη συζήτηση, αγαπητέ skeptic!

Anonymous said...

Δεν θα ήταν καθόλου άσχημα αν μαζί με τους αλλοδαπούς ανεβαίναμε και μεις (οι καθαρόαιμοι) σε κανένα αεροπλάνο προς αναζήτηση σπηλαίων. Το μόνο που με προβληματίζει είναι ότι θα έρχονταν μαζί μας και αρκετοί πραίτορες.

Anonymous said...

Μαζί με τις σπηλιές ίσως να βρίσκαμε και εμείς πραίτορες εκεί πραίτορες να μας περιμένουν, "Νίτσα" μου, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα!
Το πρόβλημα στη χώρα μας είναι ότι το επιχείρημα περί "της προέλευσής τους από σπηλιές" το χρησιμοποιούν κάποιοι για να τους μεταχειρίζονται και ως υπανθρώπους ...

Anonymous said...

Να υποθέσω ότι οι εδώ διαβιούντες αλλογενείς ή ομογενείς θα δυσκολεύονται να βρουν θέση για να γυρίσουν πίσω αεροπορικώς! Και για να μην τους πιάσει η νοσταλγία λόγω της παρατεταμένης αναμονής φροντίζουν οι δικές μας φιλόξενες αρχές να τους θυμίζουν οι συνθήκες και οι συμπεριφορές όσο γίνεται περισσότερο τις χώρες προελευσής τους.
Για τις άλλες μειoνότητες, που δεν έχουν που αλλού να πάνε, μάλλον αυτό θα γίνεται στο πλαίσιο σεβασμού των πολιτισμικών τους ιδιαιτεροτήτων.
Τελικά ίσως να έχει δίκιο o skeptic και να είμαστε απλώς εμείς κακοπροαίρετοι ...