23.4.07

Νεα εποχη για το Supreme Court ;




Την προηγούμενη Τετάρτη, 18 Απριλίου, το Ανώτατο Δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής δημοσίευσε δύο αποφάσεις (Gonzales v. Planned Parenthood Federation of America και Gonzales v. Carhart), οι οποίες μπορεί να αποδειχθούν ιστορικής σημασίας. Αντικείμενο των υποθέσεων ήταν η συνταγματικότητα ενός ομοσπονδιακού νόμου, ο οποίος απαγόρευε μια συγκεκριμένη μορφή άμβλωσης σε προχωρημένο στάδιο της κύησης. Με οριακή πλειοψηφία πέντε ψήφων υπέρ έναντι τεσσάρων κατά, το Ανώτατο Δικαστήριο δέχθηκε ότι ο συγκεκριμένος νόμος ήταν συνταγματικός. Το κρίσιμο στοιχείο αυτών των αποφάσεων είναι ότι ο ελεγχόμενος νόμος κρίθηκε συνταγματικός παρά το γεγονός ότι δεν προέβλεπε εξαίρεση στην απαγόρευση της συγκεκριμένης μεθόδου άμβλωσης για την περίπτωση όπου λόγοι υγείας το επιβάλλουν. Ο δικαστής Anthony Kennedy, αμφιταλαντευόμενη πλέον ψήφος του δικαστηρίου (swing vote) μετά την αποχώρηση της S. O’Connor, αποφάνθηκε, εκφράζοντας τη γνώμη της πλειοψηφίας, ότι η απουσία της « εξαίρεσης για λόγους υγείας » δεν συνεπαγόταν την αντισυνταγματικότητα του εν λόγω νόμου.

Ωστόσο, γεγονός είναι ότι για πρώτη φορά μετά την απόφαση-σταθμός του 1973 Roe v. Wade, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι η απουσία « εξαίρεσης για λόγους υγείας » σε νόμο ο οποίος ρυθμίζει τη διαδικασία της άμβλωσης δεν συνεπάγεται αυτόματα την αντισυνταγματικότητα του τελευταίου. Υπενθυμίζω ότι η Roe v. Wade θεώρησε για πρώτη φορά ότι το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα, ήδη αναγνωρισμένο από το 1965 στην απόφαση Griswold v. Connecticut, περιλαμβάνει και το δικαίωμα της γυναίκας να αποφασίσει στο πρώιμο στάδιο της κύησης αν θα προβεί σε διακοπή της ή όχι.

Η «στροφή» αυτή του Ανωτάτου Δικαστηρίου οφείλεται στην παρουσία πλέον στη σύνθεσή του των υπερσυντηρητικών δικαστών Roberts (προέδρου του δικαστηρίου) και Alito, οι οποίοι έχουν διορισθεί από τον πρόεδρο Bush. Οι ίδιοι, μαζί με τους δικαστές Scalia και Thomas συγκροτούν το συμπαγές υπερσυντηρητικό μπλοκ του δικαστηρίου, το οποίο με τη συνδρομή του συντηρητικού, αλλά όχι πάντοτε προβλέψιμου, δικαστή Kennedy έχει μεταφέρει το κέντρο βάρους αυτού του σημαντικού δικαστηρίου ξεκάθαρα προς τα δεξιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2000, όταν ακόμα μέλος του Ανωτάτου Δικασηρίου ήταν η δικαστής Ο’ Connor, το ίδιο είχε κρίνει σε παρόμοια υπόθεση ότι ο εν λόγω νόμος ήταν αντισυνταγματικός ακριβώς επειδή δεν περιελάμβανε «εξαίρεση για λόγους υγείας» (Stenberg v. Carhart).

Οι εν λόγω αποφάσεις, καθ΄εαυτές, δεν επιφέρουν σημαντικό περιορισμό στο δικαίωμα στην άμβλωση, διότι στατιστικώς η συγκεκριμένη μορφή διακοπής της εφαρμόζεται σε πολύ μικρό ποσοστό επί του συνόλου των διενεργούμενων αμβλώσεων. Όμως, είναι αναμφισβήτητο ότι οι εν λόγω αποφάσεις επιφέρουν ένα σημαντικό ρήγμα στη Roe v. Wade και δίνουν το σήμα τόσο στον ομοσπονδιακό όσο και στον πολιτειακό νομοθέτη να προβούν στο μέλλον σε επί πλέον περιορισμούς στο δικαίωμα της γυναίκας να αποφασίζει ελεύθερα αν θα προβεί ή όχι σε άμβλωση.

Ο πρόεδρος Bush, αντιλαμβανόμενος προφανώς τη σημασία αυτών των αποφάσεων δήλωσε ότι «αντιπροσωπεύουν τη δέσμευση για την οικοδόμηση ενός πολιτισμού διαβίωσης στην Αμερική» και επίσης ότι «επιβεβαιώνουν ότι το Σύνταγμα δεν αποτελεί εμπόδιο στην ψήφιση νόμων, οι οποίοι αντανακλούν τη συμπόνια και των ανθρωπισμό στην Αμερική». Χωρίς περαιτέρω σχολιασμό, νομίζω ότι η χρήση του όρου «εμπόδιο» σχετικά με το Σύνταγμα είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο η σημερινή εκτελεστική εξουσία στην Αμερική αντιμετωπίζει τη σχέση της νομοθετικής με τη δικαστική εξουσία.

Η δικαστής Ruth Bader Ginsburg, εκφράζοντας τη γνώμη της μειοψηφίας, δήλωσε ότι οι εν λόγω αποφάσεις είναι «ανησυχητικές» και ότι «δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν ως τίποτε άλλο παρά μια προσπάθεια περιορισμού ενός δικαιώματος το οποίο έχει επανειλημμένως διακηρυχθεί από αυτό το δικαστήριο». Θα συμφωνήσω με τη γνώμη της μειοψηφίας. Οι δύο αυτές αποφάσεις αποτελούν την απαρχή μιας διαδικασίας αμφισβήτησης του βασικού κανόνα που απορρέει από τη Roe v. Wade.

Τον Φεβρουάριο του 2006, ο Ronald Dworkin είχε εκφράσει την άποψη στο περιοδικό New York Review of Books ότι με τον διορισμό του δικαστή Alito στο Ανώτατο Δικαστήριο η Αμερική έμπαινε σε μια νέα, σκοτεινότερη εποχή της συνταγματικής της ιστορίας. Νομίζω ότι οι σχολιαζόμενες αποφάσεις αποτελούν το πρώτο βήμα σε αυτήν τη νέα εποχή.

Black pig

29 comments:

lex and the city said...

Kάλλιο αργά παρά ποτέ!

Anonymous said...

Ενδιαφέρουσα απόφαση ! Μου θύμισε την αντίστοιχη αντιπαράθεση, που υπάρχει στη Γερμανία για τροποποίηση του νόμου για τις αμβλώσεις προς το αυστηρότερο, όταν αυτές αφορούν πιθανή αναπηρία του εμβρύου. Και εκεί οι υποστηρικτές της προστασίας της αγένητης ζωής προέρχονται από τη συντηρητική παράταξη και την Εκκλησία. Αυτή η "πορεία του κάβουρα" σε επίπεδο αναγνώρισης και προστασίας δικαιωμάτων και ελευθεριών πρέπει να μας ανησυχεί ...

Anonymous said...

@ lex and the city

Το σχόλιο της Διευθύνσεως αφορούσε την καθυστερημένη εμφάνιση του post; Άξιζε τον κόπο η αναμονή! Αυτό το δηλώνω βέβαια, επειδή υποψιάζομαι ότι το σχόλιο προέρχεται από το συντάκτη "black pig", o οποίος εμφανίζει την πιο συχνή και συνεπή συγγραφική παραγωγή σε αυτό το blog, και δεν είναι δίκαιο να του δημιουργούμε ενοχές. Αντιθέτως κάποιοι άλλοι ίσως θα έπρεπε να έχουν τύψεις συνειδήσεως!
Τώρα στο θέμα μας! Ο περιορισμός ήδη αναγνωρισμένων δικαιωμάτων στη συγκεκριμένη περίπτωση, που αφορούν την προσωπική αυτονομία και το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού της γυναίκας για το αν θα διακόψει την κύηση είτε σε αρχικό, είτε σε προχωρημένο στάδιο, αν υπάρχουν λόγοι που υπαγορεύουν τέτοια διακοπή, οφείλω να ομολογήσω και εγώ ότι με προβληματίζει. Να ξεκαθαρίσω ότι ο προβληματισμός μου δεν έχει να κάνει με παλαιοφεμινιστικού τύπου επιχειρήματα ή συνθήματα όπως π.χ. "η κοιλιά μου μου ανήκει" κλπ. Αντιθέτως, όσο μπορώ να γνωρίζω, για μια γυναίκα (όπως και για έναν άνδρα, όταν θελήσει ή του ζητηθεί να αποφασίσει), είναι εξαιρετικά δύσκολο να λάβει τέτοιου είδους απόφαση, και αυτό δεν σχετίζεται για τη μεγαλύτερη πλειοψηφία των ενδιαφερομένων με τις φιλοσοφικές, ηθικές, θρησκευτικές ή οποιουδήποτε άλλου είδους αντιλήψεις, αλλά με τα δεδομένα και τις συνθήκες της ζωής τους. Το να θεωρείται όμως η λήψη μιας τέτοιας απόφασης "παράνομη", σε καμία περίπτωση δεν νομίζω ότι συνάδει με το νομικό μας πολιτισμό. Πολύ περισσότερο, όταν τέτοιες απαγορεύσεις αποτελούν μέρος μιας προσπάθειας "επαναπροσδιορισμού" του από κάποιους.

Anonymous said...

Συμφωνώ με τις επιφυλάξεις της mad cow. Το πρόβλημα στις μέρες μας είναι ακριβώς η επίπονη προσπάθεια που καταβάλλεται να επανπροσδιορισθεί ο νομικός πολιτισμός μας με εργαλεία και μεθόδους παλαιάς κοπής. Εξ ίσου παλαιάς κοπής όμως βρίσκω και το σχόλιο του Dworkin, στο οποίο αναφέρεται ο Black pig. Οι δικαιοδοτικοί θεσμοί στην ιστορική τους διαδρομή δεν έχουν καθορίσει ή ανακόψει τις πολιτικές και τις κοινωνικές εξελίξεις.

Anonymous said...

Black Pig, ο Κρίτων σε λαμβάνει;

Anonymous said...

Nitsa a touché un point intéressant !

Anonymous said...

Έχεις δίκιο Νίτσα, οι δικαιοδοτικοί θέσμοι δεν μπορούν τελικά να ανακόψουν τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις. Σε βάθος χρόνου όμως. Αντίθετα, μπορούν να τις καθυστερήσουν. Για παράδειγμα, αυτό παρατηρούμε να συμβαίνει στην Αμερική σε μια περίοδο όπου το Supreme Court δείχνει να ευθυγραμμίζεται με το πολιτικό κλίμα του νεοσυντηρητισμού, το οποίο επικρατεί (ή, στην καλύτερη περίπτωση, επικρατούσε...).

P.S. Ο Κρίτων μας λαμβάνει αλλά είναι αριστοκρατικό παιδί. Παρεμβαίνει όποτε του το επιτρέπει ο πολύτιμος χρόνος του.

Anonymous said...

Θα συμφωνήσω και με τους δύο σας ότι οι δικαιοδοτικοί θεσμοί από μόνοι τους δεν είναι ικανοί ούτε να ανακόψουν, ούτε να επιταχύνουν τις κοινωνικές ή πολιτικές εξελίξεις. Για το θέμα, όμως, αυτό θεωρώ σημαντική την επισήμανση, που έκανε ο "black pig" στο σημείωμά του, το πώς δηλ. η εκτελεστική εξουσία καθορίζει τις σχέσεις της με την νομοθετική και την δικαστική. Έστω και αν αναγνωρίζουμε ότι η νομοθεσία και η νομολογία εκφράζουν το πνεύμα και τις ανάγκες της εποχής τους, όταν αρχίζουν οι "εκπτώσεις" από τα ήδη κεκτημένα λόγω συγκεκριμένων πολιτικών επιλογών, τότε αρχίζουν τα δύσκολα.

Anonymous said...

BLACK PIG tu m'impressionnes !

Anonymous said...

Ακριβώς αυτό είναι το θέμα wild sheep: οι"εκπτώσεις"΄η καλλίτερα η επάνοδος στο σκοτεινό μεσαίωνα. Κατά τα λοιπά, ο τρόπος που διαμορφώνει η εκτελεστική εξουσία τις σχέσεις της με τις δύο άλλες είναι απλώς το αποτέλεσμα της θλιβερής επανόδου.

ΥΓ Με ανησυχούν αυτοί οι γαλλόφωνοι που σχολιάζουν ανώνυμα

Anonymous said...

Μην ανησυχείς Νίτσα. Το blog είναι εξωστρεφές. Έχουμε διεθνές ακροατήριο !

Anonymous said...

@ scwarzes Ferkel

Το επίπεδο του ακροατηρίου είναι ενδεικτικό του υψηλού επιπέδου του ιστολογίου σας! Και διεθνές και ελληνομαθές το ακροατήριό σας! Μπράβο!

Anonymous said...

N.B.:Μου ξέφυγε ένα "h" στη μετάφραση! "Schwarzes Ferkel" είναι το ορθόν! Es tut mir leid!

Anonymous said...

Αν υποψιαστώ, nitsa, ότι θα ενεργοποιηθούν και "δικαιοδοτικοί θεσμοί" του Μεσαίωνα, τότε καήκαμε κυριολεκτικώς!

Υ.Γ.:Φαίνεται ότι το "μαύρο γουρουνάκι" έχει θαυμαστές στον γαλλόφωνο χώρο.

Anonymous said...

Et bien oui, cher "mouton sauvage", on peut en effet parler d'admiration ... Difficile pour moi encore d'égaler le niveau de langage du petit cochon noir.... Je m'en tiendrai donc au français !

lex and the city said...
This comment has been removed by the author.
lex and the city said...

Νομίζω ότι το cochon noir στόχευε σε αντιδράσεις σχετικά με την απόφαση του Supreme Court και την στροφή της νομολογίας του σε συντηρητικές αντιλήψεις. Ο σάλος που ξέσπασε σχετικά με τους ξενόφωνους αναγνώστες του blog και τη φήμη περί διεθνούς καριέρας ίσως και να το έχουν απογοητεύσει. Για γουρούνι,έχει ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση. Για να επανέλθω λοιπόν στο θέμα, θα ήθελα να επισημάνω ότι το ΕΔΔΑ δημοσίευσε πρόσφατα μια απόφαση σχετική με το ζήτημα της άμβλωσης σε περίπτωση που την επιβάλλουν λόγοι υγείας. Αν και η απόφαση του ΕΔΔΑ δεν αποφαίνεται επί της αρχής αλλά κρίνει in concreto, ωστόσο έχει πολύ ενδιαφέρον να δει κανείς το διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του θέματος από τα δυο δικαστήρια. Για όσους έχουν λίγο χρόνο, πρόκειται για την απόφαση Tysiąc κατά Πολωνίας
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=tysiac&sessionid=9880899&skin=hudoc-fr

Renard Prechant

Anonymous said...

Εξυπακούεται ότι μπορείτε να εκφράσετε τον θαυμασμό σας σε γλώσσα, με την οποία νιώθετε ασφαλής! Πάντως με χαρά διαπιστώνω ότι έχουμε μαζευτεί πολλοί "θαυμαστές" του. Εύχομαι μόνο το "σκοτεινό αντικείμενο θαυμασμού" να συγχωρήσει στους υπολοίπους μας την "ασέβεια" να χρησιμοποιούμε την ελληνική έστω και με διαφορά επιπέδου ...

Anonymous said...

Α, είναι και ευαίσθητο το "γουρουνάκι"; Ορθώς πράξατε πάντως που μας ενημερώσατε προκειμένου να λάβουμε τα μέτρα μας!
Πάντως τον "σάλο" (λέμε τώρα!), που δημιουργήθηκε, κολακευτικό για το πρόσωπό του θα τον χαρακτήριζα. Μήπως είναι και ντροπαλό ;
Τέλος πάντων! θα επανέλθουμε, αφού μελετήσουμε! Δεν τολμώ να πω ο,τιδήποτε άλλο φοβούμενη μήπως έχει αρνητικές επιδράσεις στον ψυχισμό του ...

Anonymous said...

@ renard prechant

Αφού το ξεκινήσατε, δεν μας λέτε και δυό λογάκια για την απόφαση του ΕΔΔΑ; Έτσι μήπως και "ζεσταθεί" η κουβέντα ...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Black pig said...
Έχεις δίκιο Νίτσα, οι Ο Κρίτων μας λαμβάνει αλλά είναι αριστοκρατικό παιδί. Παρεμβαίνει όποτε του το επιτρέπει ο πολύτιμος χρόνος του.
---

Αγαπητέ μαυρογούρουνε,

1. Παρακαλείσαι να αφήσεις τον Κρίτωνα εκτός (εύκολης) κριτικής. Και, βέβαια, να αποφεύγονται χαρακτηρισμοί του τύπου αριστοκρατικό παιδί κλπ.

Ιδίως όταν Ο εν λόγω, εφαρμόζοντας το σοφό "κρείσσον το σιγάν ή το λαλείν", προτιμά, μερικές φορές, να σιωπά, διατηρώντας όμως ακέραιο το δικαίωμά του να επέμβει, οψέποτε Κρίνει ότι ήγκικεν η ώρα να ακουστεί ο πάντα (;) μεστός Του λόγος στην ιντερνετική αυτή κοινότητα.

ΥΓ Τα ανωτέρω δεν σημαίνουν, βέβαια, ότι ο Κρίτων δεν υποπίπτει σε λάθη. Αυτό όμως μόνον εγώ μπορώ να το κρίνω.
---

2. Στο κυρίως θέμα τώρα: Η εν λόγω απόφαση είναι απαράδεκτη. Ιδίως γιατί, ύπουλα, αρχίζει να ροκανίζει την γνωστή απόφαση Roe v. Wade. Κι όσο βλέπω γύρω μου διάφορους φρικώδεις τύπους, να ταλαιπωρούν και την κοινωνία και, ιδίως, εμένα, σκέφτομαι τι καλά που θα ήταν αν οι μανάδες τους, όταν μπορούσαν, είχαν κάνει έκτρωση - έστω και με χειροβομβίδα - κι άσε το Supreme Court να λέει.

Anonymous said...

@ skeptic

Παρά το γεγονός ότι μας λείπει φρικτά ο "Κρίτων", θα του αναγνωρίζουμε το δικαίωμα να συμμετέχει οπότε το επιτρέπει ο πολύτιμος χρόνος του.
Σχετικά με το δεύτερο μέρος του σχολίου σας οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι μας δώσατε μια πολύ καλή ιδέα. Μετά το "χάπι της επόμενης ημέρας" ίσως να ήρθε η ώρα και για το "χάπι-χειροβομβίδα". Θα συμφωνήσω ότι θα μας έσωζε από πάρα πολλές δυσάρεστες καταστάσεις εντός και εκτός δικαστηρίων...

lex and the city said...

Όσο και να σας εκπλήσσει κύριε sceptic, εκτός από τη δυσκολία που έχω να γράφω γρήγορα και καλά (γι’ αυτό ζηλεύω το μαύρο γουρουνάκι και την αλεπουδίτσα), η ασχετοσύνη μου με την τεχνολογία με οδήγησε δύο φορές να χάσω διά παντός δυο σχόλια που με τόση δυσκολία είχα γράψει. Αποσυνδέθηκα από το internet και χάθηκαν οι σοφίες μου.

Επί της ουσίας συμφωνώ με το γουρουνάκι ότι ενώ η απόφαση δεν έχει κάποιες σημαντικές επιπτώσεις στη πράξη αποτελεί ένα πλήγμα στη φιλοσοφία του δικαιώματος της γυναίκας στην άμβλωση. Αν δεν κάνω λάθος απαγόρευσε μια συγκεκριμένη πρακτική, που έτσι κι αλλιώς στη πράξη σπανίως χρησιμοποιούνταν, η οποία βασιζόταν στον τεμαχισμό του εμβρύου. Η ιδέα που κρύβεται πίσω από αυτή την απαγόρευση είναι ότι το έμβρυο είναι κάτι σαν πρόσωπο και επομένως δεν είναι θεμιτή η «κακομεταχείρισή» του. Με άλλα λόγια αποτελεί ουσιαστικά αποδοχή της φιλοσοφίας των υποστηρικτών της απαγόρευσης της άμβλωσης και ανοίγει το δρόμο για άλλες χειρότερες αποφάσεις στο μέλλον.

Το δικαίωμα της γυναίκας στην άμβλωση δεν είναι απλώς κεντρικό ζήτημα του φεμινιστικού κινήματος (το οποίο ασφαλώς υποστηρίζει ο sceptic) αλλά κεντρικό θέμα μιας δίκαιης κοινωνίας. Η επιβολή στη γυναίκα της κύησης και στη συνέχεια της ανατροφής των παιδιών αποτέλεσε για αιώνες την πρόφαση για την πιο άγρια καταπίεσή της.

Οι Ρεπουμπλικάνοι έχασαν το Κογκρέσο και σε ένα χρόνο θα χάσουν και την Προεδρία. Οι δικαστές όμως που διόρισε ο Μπους (οι οποίοι προφανώς είναι ευγνώμονες που γλύτωσαν την άμβλωση) και καθορίζουν το σημερινό συσχετισμό μεταξύ φιλελεύθερων και συντηρητικών δικαστών, θα βρίσκονται στο Ανώτατο Δικαστήριο για πολλά ακόμη χρόνια. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα.

Κρίτων

Anonymous said...

Μπορεί ο Κρίτων να γράφει δύσκολα αλλά όταν το κάνει, ξέρει να μας αποζημιώνει ! (σλουρπ, σλουρπ)

Anonymous said...

θα συμμεριστώ τον ενθουσιασμό του "μαύρου γουρουνιού" για την εμφάνιση του "Κρίτωνα" ! Θα ήθελα να συμπληρώσω όμως ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια και ικανά κίνητρα για να βελτιώσει κανείς τους χρόνους του χωρίς να θυσιάζει την ποιότητα! Ένας καλός λόγος, αγαπητέ μου, για αυτό είναι και το κοινό σας!

Anonymous said...

Θα σταθώ στο σχόλιο του "Κρίτωνα" για την ιδέα, που κρύβεται, πίσω από την σχολιαζόμενη απόφαση. Και αυτό είναι που ανησυχεί. Η αναγνώριση δικαιωμάτων στο έμβρυο και η προσπάθεια περιορισμού δικαιωμάτων της μέλλουσας μητέρας με μια "άνιση" εις βάρος της στάθμιση με επιχειρήματα, που θα ταίριαζαν σε άλλους θεσμούς, και όχι πάντως τους πολιτειακούς ...

Anonymous said...

θα συμφωνήσω και εγώ με τον "Κρίτωνα" και τους προβληματισμούς του. Ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι η "επιβολή στη γυναίκα της κύησης και της ανατροφής των παιδιών" σε άλλες εποχές μπορεί να αποτέλεσε την "πρόφαση για την καταπίεσή της", δεν πιστεύω ότι στις μέρες μας μια γυναίκα θεωρεί το ενδεχόμενο της κύησης και της ανατροφής παιδιών "βάρος" και το δικαίωμα στην άμβλωση ως "μέσο" για να απαλλαγεί από αυτό. Το θέμα είναι κατά πόσο μπορεί να της αναγνωριστεί, όταν το θελήσει για τους δικούς της λόγους, το δικαίωμα να αποφασίζει για το αντίθετο.

Anonymous said...

Ωραία όλα αυτά και σίγουρα θεωρητικά ενδιαφέροντα.
Να σας επισημάνω μόνο ότι εκτός από το δικαίωμά μας στην αναπαραγωγή, πλήττονται και άλλες εξίσου σημαντικές ελευθερίες μας συνεπεία της συντηρητικής πολιτικής στροφής εντός και εκτός Η.Π.Α.