11.4.07

Το ΕΔΔΑ και τα «κατεψυγμένα έμβρυα»: Evans κατά Ηνωμένου Βασιλείου

Θα μπορούσε να είναι σενάριο ταινίας του Χόλυγουντ (με μεγάλη επιτυχία στο box office): Η προσφεύγουσα, μια βρετανίδα υπήκοος γύρω στα 30, που έπασχε από σοβαρά γυναικολογικά προβλήματα, έπρεπε να υποβληθεί σε εγχείριση αφαίρεσης των ωοθηκών και να μείνει στείρα. Αποφάσισε λοιπόν με τον τότε σύντροφό της να καταφύγει στη λύση της εξωσωματικής γονιμοποίησης. Πριν από την ωοληψία και την γονιμοποίηση των ωάριων, ο σύντροφος της προσφεύγουσας κλήθηκε να υπογράψει ένα έντυπο με το οποίο έδινε τη συγκατάθεσή του για τη γονιμοποίηση αλλά παράλληλα διατηρούσε το δικαίωμα να άρει τη συγκατάθεση αυτή πριν από την εμφύτευση των εμβρύων στη μήτρα της προσφεύγουσας. Σε ερώτηση της προσφεύγουσας για τη δυνατότητα κατάψυξης και αυτοσυντήρησης των ωάριων της, ο σύντροφός της τη διαβεβαίωσε ότι δεν έπρεπε να ανησυχεί γιατί δε θα χωρίσουν και ότι ήθελε να γίνει ο πατέρας του παιδιού της. Λίγες εβδομάδες αργότερα, τα ωάρια γονιμοποιήθηκαν και προέκυψαν έξι έμβρυα τα οποία καταψύχθηκαν και τοποθετήθηκαν για συντήρηση. Η προσφεύγουσα που υποβλήθηκε στη συνέχεια στην εγχείρηση αφαίρεσης των ωοθηκών, έπρεπε να περιμένει δυο χρόνια πρώτου προβεί στην εμφύτευση των εμβρύων στη μήτρα της. Ωστόσο λίγους μήνες αργότερα το ζευγάρι χώρισε και ο πρώην σύντροφος ζήτησε την καταστροφή των εμβρύων. Σύμφωνα με τη βρετανική νομοθεσία απαιτείται η συγκατάθεση και των δύο υποψήφιων γονιών μέχρι τη στιγμή της εμφύτευσης των εμβρύων στη μήτρα. Η προσφεύγουσα που θεωρούσε τα κατεψυγμένα έμβρυα ως την «τελευταία της ευκαιρία» να αποκτήσει παιδί προσέφυγε στα δικαστήρια. Μετά την απόρριψη από τα βρετανικά δικαστήρια των αιτημάτων της, η Evans προσέφυγε στο Στρασβούργο επικαλούμενη τα άρθρα 2 (δικαίωμα στη ζωή), 8 (προστασία της προσωπικής και οικογενειακής ζωής) και 14 (απαγόρευση των διακρίσεων).

Στην απόφαση που δημοσιεύθηκε χθες, 10 Απριλίου, το Τμήματος Ευρείας Σύνθεσης του ΕΔΔΑ επιβεβαίωσε το συμπέρασμα στο οποίο είχε καταλήξει στις 7 Μαρτίου 2006 το Τέταρτο Τμήμα σύμφωνα με το οποίο η προσφεύγουσα δε είχε δικαίωμα να εμφυτεύσει τα κατεψυγμένα έμβρυα χωρίς τη συγκατάθεση του άντρα που είχε δώσει το σπέρμα του.

Η απόφαση αυτή του Τμήματος Ευρείας Σύνθεσης ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη. Όσον αφορά στη μη παραβίαση του άρθρου 2, ακολουθώντας πιστά την απόφαση Vo κατά Γαλλίας (Vo c. France [GC], no 53924/00, CEDH 2004 VIII) το ΕΔΔΑ απέρριψε συνοπτικά τις αιτιάσεις της προσφεύγουσας επαναλαμβάνοντας ότι τα έμβρυα δεν έχουν δικαίωμα στη ζωή και άρα δε προστατεύονται από την εν λόγω διάταξη, ελλείψει κοινής ευρωπαϊκής αντίληψης για το ποτέ αρχίζει η ζωή (absence d’un consensus européen). Στη συνέχεια, το ΕΔΔΑ εστίασε το ενδιαφέρον του στην εξέταση του ζητήματος υπό το πρίσμα του άρθρου 8 αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του ατόμου στο σεβασμό της απόφασής του να γίνει ή να μη γίνει γονέας. Παρόλο όμως που επεσήμανε ότι η παρούσα υπόθεση είχε να κάνει με τη σύγκρουση δυο ατομικών δικαιωμάτων, το δικαίωμα της Evans να γίνει μητέρα και το δικαίωμα του πρώην φίλου της να μη γίνει πατέρας, το Τμήμα Ευρείας Σύνθεσης αρκέστηκε να εκφράσει τη συμπάθεια του προς την προσφεύγουσα και να καταλήξει στο ότι δεν υπάρχει κοινή ευρωπαϊκή αντίληψη ως προς το ποιο δικαίωμα θα πρέπει να επικρατήσει έναντι του άλλου. Ενώ δηλαδή αναγνώρισε ότι πρόκειται για δυο δικαιώματα διαμετρικά αντίθετα που δε μπορούσαν στην συγκεκριμένη υπόθεση να συνυπάρξουν, το ΕΔΔΑ δεν προέβη σε στάθμιση των αντίθετων συμφερόντων και ιεράρχηση του ενός έναντι του άλλου.

Αντίθετα, το βάρος της υπόθεσης μετατέθηκε στη σύγκρουση ιδιωτικού και δημοσίου συμφέροντος αφού πρώτα το Δικαστήριο θεώρησε ότι η συγκεκριμένη υπόθεση δεν αφορούσε μονό τη σύγκρουση δυο ατομικών δικαιωμάτων αλλά και το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον. Έτσι το ΕΔΔΑ απέφυγε το δύσκολο έργο της στάθμισης που θα το ανάγκαζε να απαντήσει στα επιχειρήματα της προσφεύγουσας ότι η σωματική και συναισθηματική εμπλοκή της γυναίκας στη διαδικασία της εξωσωματικής γονιμοποίησης είναι τέτοια που δικαιολογεί το προβάδισμα του δικαιώματος της υπό το άρθρο 8 έναντι του αντίστοιχου δικαιώματος του άντρα.

Το ΕΔΔΑ βασίστηκε λοιπόν από τη μια πλευρά στην έλλειψη consensus και ομοιογένειας στις ευρωπαϊκές έννομες τάξεις ως προς τη νομοθετική ρύθμιση της εξωσωματικής γονιμοποίησης, και στον ευαίσθητο χαρακτήρα του ζητήματος που άπτεται θεμάτων ηθικής και θρησκείας για να αναγνωρίσει στα κράτη ευρεία διακριτική ευχέρεια (large marge d’appreciation) και να καταλήξει ότι δεν υπήρξε παραβίαση του άρθρου 8. Φυσικά, καταλυτικό ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι η βρετανική νομοθεσία ήταν πολύ λεπτομερής, αποτέλεσμα διάλογου και συλλογισμού.

Έτσι, για ακόμα μια φορά το ΕΔΔΑ αποφάσισε να κρυφτεί πίσω από την έλλειψη consensus και το marge d’appreciation των κρατών για να αποφύγει να προβεί στη στάθμιση των συγκρουόμενων δικαιωμάτων. Ευλογα αναρωτιεται κανείς πως γίνεται ένα δικαστήριο που αυτοανακηρύσσεσαι σε συνταγματικό όργανο της δημόσιας ευρωπαϊκής τάξης, κάθε φορά που καλείται να εξετάσει ζητήματα περίπλοκα και ευαίσθητα να επικαλείται την ευρεία διακριτική ευχέρεια που δίνει στα κράτη η έλλειψη ομοφωνίας και κοινών αντιλήψεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Όσο για την προσφεύγουσα, όπως ειπώθηκε και κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας ενώπιoν του Τμήματος Ευρείας Σύνθεσης, το μόνο λάθος της ήταν ότι εμπιστεύτηκε ένα άντρα.

Renard Prechant

37 comments:

Anonymous said...

Θα ζήσω ελεύθερο πουλί κι όχι κορόιδο στο κλουβί...

Anonymous said...

@ black pig

Να προσέχετε λοιπόν που και πως δίνετε το σπέρμα σας ! Και με τις τεχνητές μεθόδους, απ'ό,τι φαίνεται, δεν υφίσταται κίνδυνος μέχρι την εμφύτευση, αλλά με την παραδοσιακή ...

Anonymous said...

Συμβουλη παντα χρησιμη και πολυτιμη! Κριμα που το ΕΔΔΑ δε περιελαβε κατι σχετικο στην αποφαση του!

Anonymous said...

Τί να περιελάμβανε δηλαδή; Να αναγνώριζε στον εν δυνάμει πατέρα το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύλληψη γενικώς;

lex and the city said...

Πολύ ενδιαφέρουσα υπόθεση που μας βάζει σε σκέψεις. Από τη μια φαίνεται απτή αδικία η υπαναχώρηση του άνδρα με αποτέλεσμα να στερηθεί για πάντα η γυναίκα της δυνατότητας να κάνει παιδί. Από την άλλη φαίνεται δύσκολο να αναχθεί σε κανόνα το δικαίωμα μιας γυναίκας να χρησιμοποιήσει το σπέρμα του άνδρα χωρίς τη συναίνεσή του. Με δεδομένο ότι στην εποχή μας δεν είναι δύσκολο για μια γυναίκα να γίνει μητέρα ακόμη κι αν δεν έχει σύντροφο, δεν μπορώ να δεχθώ τη στέρηση αυτής της δυνατότητας από την συνπεριφορά του άντρα. Θα έλεγα ότι ο ορθός κανόνας είναι να μην μπορεί να υπαναχωρήσει από τη στιγμή που συμφώνησε να δόσει το σπέρμα του. Ας πρόσεχε πού το έδινε, όπως λέει το μαύρο γουρουνάκι. Γενικά στο ζήτημα της τεκνοποίησης είμαι της άποψης ότι η γυναίκα έχει τον πρώτο λόγο και τα περισσότερα δικαιώματα.
Έχω την αίσθηση ότι το άρθρο σου αλεπυδίτσα αποτελεί πρόκληση για τον sceptic. Είμαι περίεργος τί είδους χρήση του σπέρματός του είναι διατεθειμένος να αποδεχθεί.

Kρίτων

lex and the city said...

Συμφωνω οτι δεν ειναι καθολου ευκολο να πει κανεις με βεβαιοτητα αν το δικαιωμα της γυναικας να γινει μητερα υπερεχει. Ετσι ομως οπως ειχαν τα πραγματα στη συγκεκριμενη υποθεση νομιζω πως ηταν δυνατο. Το ενδιαφερον και κρισιμο στοιχειο της
υποθεσης ειναι οτι ο πρωην εραστης ειχε ηδη δωσει το σπερμα του, ειχε δηλαδη δεχθει το ενδεχομενο να γινει πατερας και μετα τη συντελεση της εξωσωματικης γονιμοποιησης κατα καποιο τροπο ηταν εν δυναμει πατερας. Διαφορετικα θα ηταν τα πραγματα αν απο την αρχη ειχε αρνηθει να δωσει το σπερμα του. Στην τελευταια αυτη περιπτωση το δικαιωμα του να μη γινει πατερας σαφως υπερεχει.

Αλεπου

Anonymous said...

Μα αν δεν είχε δώσει το σπέρμα του, δεν θα ήταν δυνατόν να γίνει πατέρας! Κατά τη γνώμη μου, κρίσιμο στοιχείο εδώ είναι ότι το ωάριο δεν είχε μετεμφυτευθεί στο σώμα της γυναίκας. Άρα, δεν είχε ενεργοποιηθεί η διαδικασία της γονιμοποίησης, αφού το ωάριο παρέμενε εκτός του σώματός της. Έτσι, η βούληση του εν δυνάμει πατέρα θα έπρεπε να είναι στο στάδιο αυτό καθοριστική. Η λογική "ας πρόσεχε όταν το έδινε" είναι απλουστευτική. Όπως, και η μη δυνατότητα πλέον του εν δυνάμει πατέρα να "υπαναχωρήσει". Δεν είναι δυνατόν να ερμηνεύεουμε το δικαίωμα στην προσωπική ζωή με όρους ενοχικού δικαίου.

lex and the city said...

Δε συμφωνω οτι η διαδικασια της γονιμοποιησης δεν ειχε ενεργοποιηθει. Τα ωαρια ηταν ηδη γονιμοποιημενα, δηλαδη το σπερμα είχε ηδη εκπληρωσει την αποστολη του. Απλα τα εμβρυα δεν εμφυτευθηκαν αμεσως στη μητρα της. Αυτη η διαφορα χρονου δημιουργησε και το ολο προβλημα!

Renard

Anonymous said...

Η διαδικασία είχε ξεκινήσει αλλά δεν είχε εισέλθει στο καθοριστικό στάδιο της μετεμφύτευσης. Άρα, το σώμα της προσφεύγουσας δεν έλεγχε αποκλειστικά την εξέλιξη της γονιμοποίησης. Για τον λόγο αυτό, η τυχόν αντίρρηση του δότη σπέρματος έπρεπε να ληφθεί υπ΄όψη. Αν το γονιμοποιημένο ωάριο παρέμενε εκτός μήτρας ποτέ δεν επρόκειτο να δημιουργηθεί ζωή.
Δεν μπορούμε να εξομοιώνουμε τον εν δυνάμει πατέρα της προκείμενης περίπτωσης με τον άγνωστο δότη σπέρματος στην αντίστοιχη τράπεζα.

Anonymous said...

Νομίζω ότι θα συμφωνήσω με το "μαύρο γουρούνι". Το κρίσιμο στην υπόθεση είναι ότι δεν είχε αρχίσει η κύηση. Θεωρώ ότι και στην περίπτωση αυτή μόνο εντός της μήτρας της προσφεύγουσας το έμβρυο θα μπορούσε ήταν "ασφαλές" από ενδεχόμενη αλλαγής άποψης του σπερματοδότη για το αν θέλει να γίνει γονέας.
Ας αφήσουμε κατά μέρος τα γονιμοποημένα ωάρια και ας υποθέσουμε ότι η προσφεύγουσα είχε υποβληθεί σε θεραπεία υποβοηθούμενης αναπαραγωγής σε σχετικά μεγάλη ηλικία εμπιστευόμενη την διαβεβαίωση του τότε συντρόφου της ότι ήθελε να αποκτήσει παιδιά μαζί της. Αν αυτός κατά τη διάρκεια της θεραπείας άλλαζε γνώμη, προφανώς αυτή η μεταγενέστερη στάση του και η διάσταση απόψεων στο θέμα της τεκνοποίησης να αποτελούσε λόγο χωρισμού, αλλά δεν θα θεωρούσαμε επιτρεπτή την αναγκαστική λήψη σπέρματος από αυτόν προκειμένου να γονιμοποιηθούν τα ωάριά της, επειδή είχε "προσδοκία δικαιώματος" να γίνει μητέρα. Κατ' αρχήν επιλογή του καθένα αποτελεί το αν θέλει να γίνει γονέας. Απλώς στη συγκεκριμένη περίπτωση είχε τη δυνατότητα ο δότης να το σκεφθεί περισσότερο, έστω και μετά την "προσφορά" του, και τελικά να αλλάξει γνώμη. Ας είχε φροντίσει η κυρία να επιλέξει νομικά πιό ασφαλές σπέρμα ...

Anonymous said...

Πολύ ωραία! Αυτή η σύνδεση της σπερματοδοσίας με τη εικαζόμενη βούληση του να γίνει κανείς πατέρας είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Δηλαδή, με τη λογική αυτή μια γυναίκα μπορεί να στραφεί κατά των ερωτικών συντρόφων, με τους οποίους έκανε ελεύθερο σεξ και συνεπώς τεκμαίρεται ότι αποδέχονταν το ενδεχόμενο να γίνουν γονείς από την πρακτική αυτή, και να αξιώσει να της το διαθέσουν ξανά προς γονιμοποίηση με το επιχείρημα: "Μα στο παρελθόν μου έχεις ήδη δώσει το σπέρμα σου!";

Anonymous said...

Καλά, αρχίζει να πηγαίνει μακρυά η κουβέντα.
Το γεγονός ότι έκαναν ελεύθερο έρωτα στο παρελθόν, σημαίνει απλώς και μόνο ότι ο άνδρας αποδεχόταν την πιθανότητα να μείνει η γυναίκα έγκυος. Δεν σημαίνει και ότι θα συμφωνούσε να συνεχίσει την κύηση. Η βούλησή του όμως σε αυτήν την περίπτωση δεν θα ήταν καθοριστική, αφού το γονιμοποιημένο ωάριο θα αναπαυόταν ήδη στη μήτρα της μανούλας... Νομίζω ότι το παράδειγμα του pumuckl δεν είναι τόσο εύστοχο. Ως προς την ουσία πάντως συμφωνώ.

Anonymous said...

@ black pig

Συμφωνούμε.Δυστυχώς ή ευτυχώς η μήτρα ως φυσικός χώρος δημιουργίας ζωής θέτει τα όρια για διαφορετική μεταχείριση στο δικαίωμα κάποιου να αποκτήσει ή όχι παιδί. Προς αποφυγή απογοητεύσεων με σπέρμα γνωστού δότη ο πιο εγγυημένος τρόπος "δωρεάς" είναι με την φυσική μέθοδο, όπου μετά την απομάκρυνση ουδέν σφάλμα αναγνωρίζεται. Αν και νομίζω ότι και αυτή τη φορά καταλήγω σε συλλογισμούς, τους οποίους και εσείς θα χαρακτηρίσετε άστοχους και εμένα μου προκαλούν άγχος.

Anonymous said...

Βλέπω ότι το μπλογκάκι λειτουργεί και ψυχοθεραπευτικά! Και εις ανώτερα!

lex and the city said...

Συμφωνα λοιπον με τη λογικη οτι η μήτρα θέτει τα όρια για διαφορετική μεταχείριση στο δικαίωμα κάποιου να αποκτήσει ή όχι παιδί, στην περιπτωση που μια γυναικα μενει εγγυος και ο συντροφος της δε θελει να γινει πατερας το μονο που του στερει το δικαιωμα να ζητησει απο τη γυναικα να διακοψει την κυηση ειναι το οτι πλεον το σώμα της γυναικας εχει τον απολυτο ελεγχο?

Renard Prechant

Anonymous said...

Βασικά, ναι. Το πρόβλημα κρίνεται με όρους προσωπικής αυτονομίας. Ο άνδρας δεν έχει σε αυτήν την περίπτωση το δικαίωμα να "επέμβει" στο σώμα της γυναίκας. Αυτή φέρει το ωάριο, άρα αυτή πλέον αποφασίζει κυριαρχικά τί θα κάνει.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

fΚρίτων said:

1. Θα έλεγα ότι ο ορθός κανόνας είναι να μην μπορεί να υπαναχωρήσει από τη στιγμή που συμφώνησε να δόσει το σπέρμα του. Ας πρόσεχε πού το έδινε, όπως λέει το μαύρο γουρουνάκι...
---

Αγαπητέ Κρίτωνα,

Με βάση ποιο δίκαιο διατυπώνεις την άποψη ότι ορθότερο θα ήταν ο άνδρας να μη μπορεί να υπαναχωρήσει; Αν μιλάς de lege ferenda, το συζητάμε. Σκέψου μόνον ότι, στην περίπτωση αυτή, ίσως η αδυναμία υπαναχώρησης να λειτουργούσε ως αντικίνητρο σε πολλούς, οι οποίοι δεν θα είχαν αντίρρηση να "δωρίσουν" το σπέρμα τους, αρκεί, βέβαια, να μπορούν, μέχρι τη χρήση, να έχουν δικαίωμα veto.

Αν όμως αναφέρεσαι στην υπόθεση που εξετάζουμε, το αγγλικό δίκαιο είναι περισσότερο από σαφές: Ο άντρας, μέχρι ορισμένο χρονικό σημείο, διατηρεί δικαίωμα υπαναχώρησης. Και είναι αυτό ακριβώς το δίκαιο, υπό το κράτος του οποίου έγινε η συγκεκριμένη συμφωνία και το οποίο εμπιστεύτηκαν τα δύο μέρη, και ειδικά ο άντρας.

Πολύ σωστή λοιπόν η απόφαση του ΕΔΔΑ, το οποίο δεν νομίζω ότι κρύφτηκε πίσω από ο,τιδήποτε. Αντίθετα, ορθά αποφάνθηκε ότι η στάθμιση του άγγλου νομοθέτη (σε ίση βάση τα δύο δικαιώματα, άντρα και γυναίκας) δεν παραβιάζει το άρθρο 8 της Συνθήκης, ενόσω, τουλάχιστον, δεν υπάρχει κοινή ευρωπαϊκή αντίληψη για την υπεροχή του ενός έναντι του άλλου.

Και, βέβαια, να μη συμπλέκεται η υπόθεση αυτή με το δικαίωμα της γυναίκας, αν μείνει έγκυος μετά από ερωτική επαφή να κρατήσει το παιδί, παρά την τυχόν αντίρρηση του άντρα. Γιατί, στην περίπτωση αυτή, η συναίνεση τεκμαίρεται ότι έχει ήδη δοθεί με την ηθελημένη επαφή.

Κι αυτό ακόμη, όπως πιστεύω, ακόμη και στην περίπτωση που η γυναίκα υποκλέψει το σπέρμα (πχ από προφυλακτικό κλπ, ας μην επεκταθούμε όμως στους πιθανούς τρόπους εξαπάτησης του αφελούς αρσενικού). Γιατί αλλιώς θα έπρεπε να γίνει δεκτό ότι, στην τελευταία αυτή περίπτωση, η γυναίκα θα έπρεπε να υποχρεωθεί, δικαστικά, σε έκτρωση, γεγονός που μάλλον θα έγερνε τη στάθμιση αντιτιθεμένων συμφερόντων υπέρ της (αν υπάρχει νομολογία ευχαρίστως να την ακούσω).
---

Κρίτων ομοίως said (ως μη όφειλε):

2. Έχω την αίσθηση ότι το άρθρο σου αλεπυδίτσα αποτελεί πρόκληση για τον sceptic. Είμαι περίεργος τί είδους χρήση του σπέρματός του είναι διατεθειμένος να αποδεχθεί.
---

Αγαπητέ Κρίτωνα,

Παρακαλείσαι θερμά να μην ασχολείσαι, τουλάχιστον από τις "στήλες" του σοβαρού (;) αυτού διαδικτυακού τόπου, με θέματα σχετικά με τη χρήση του σπέρματος των αναγνωστών σου, ούτε να προβαίνεις, πολλώ μάλλον, σε σχετικές εικασίες. Γιατί, όπως το πας, σε λίγο σε βλέπω να ανοίγεις και (παράνομη) σελίδα στοιχημάτων, με αντικείμενο τη σεξουαλική μας ζωή, τις προτιμήσεις μας, τις επιδόσεις μας κλπ, να μεταμορφώνεσαι δε, ούτως ειπείν και μιας που φαίνεται ότι έχεις την τάση, σε "kinda big brother of our multiple-honored bed".

Εν πάση όμως περιπτώσει, για να μη σε αφήσω παραπονούμενο, σου δηλώνω ότι η διαφορά του skeptic σπέρματος από το common σπέρμα είναι ακριβώς ότι το πρώτο ξέρει εκ των προτέρων πού απευθύνεται, ποια χρήση θα (του) γίνει, αν θα αναλωθεί επί τόπου ή θα αποθηκευθεί για περαιτέρω χρήση (τύπου φρεσκοκαταψυγμένο) και τι συνέπειες οποιαδήποτε από τις χρήσεις αυτές θα έχει.

Με απόλυτη επίγνωση του γεγονότος ότι αν, το ήδη βουλιαγμένο ΕΔΔΑ αρχίζει ν' ασχολείται και με το σπέρμα των εκατομμυρίων ανδρών της δικαιοδοσίας του, θα βρεθεί σε τέτοιο αδιέξοδο, που θα χρειαστεί να δημιουργήσει ειδικό τμήμα "σπερματικών υποθέσεων". Στο οποίο οι δικαστές και δικηγόροι θα καταντήσουν να μην φοράνε τήβεννο, αλλά προφυλακτικά.

Γεγονός βέβαια καθόλου ενθαρρυντικό για το κοινό μας όραμα της εν γένει ευρωπαϊκής ενοποίησης.

lex and the city said...

@ Sceptic
" αν, το ήδη βουλιαγμένο ΕΔΔΑ αρχίζει ν' ασχολείται και με το σπέρμα των εκατομμυρίων ανδρών της δικαιοδοσίας του, θα βρεθεί σε τέτοιο αδιέξοδο, που θα χρειαστεί να δημιουργήσει ειδικό τμήμα "σπερματικών υποθέσεων".

Ενω τωρα αναλωνεται στο να μετραει χρονια και βαθμους δικαιοδοσιας και να δινει αποζημιωσεις για παραβιαση του ευλογου χρονου εκδικασης των υποθεσεων. Τουλαχιστον αυτες οι "σπερματικες υποθέσεις" εκτος του οτι δινουν ενα πικαντικο τονο, εχουν ενδιαφερον και προκαλουν αντικρουομενες αποψεις.
Οσο για την κοντρα σου με τον Κριτωνα, περιμενω τις αντιδρασεις του τελευταιου. Παντως πιστευω οτι αναφερομενος σε σελίδα στοιχημάτων, με αντικείμενο τη σεξουαλική ζωή βαζεις ιδεες στο μυαλο του Κριτωνα και γινεσαι ηθικος αυτουργος...

Renard Prechant

Anonymous said...

Τελικά το σπέρμα φαίνεται ότι αποτελεί αντικείμενο πολλαπλού ενδιαφέροντος.Εκτός από σελίδα στοιχημάτων με θέμα την σεξουαλική ζωή, η οποία υποθέτω ότι θα αυξήσει και την επισκεψιμότητα, μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε και διαδικτυακή τράπεζα σπέρματος. Τέτοια καλά γονίδια είναι κρίμα να πηγαίνουν χαμένα!

lex and the city said...

Άλεπουδίτσα το άρθρο σου ξεσήκωσε πολλές συζητήσεις και φοβάμαι ότι είμαστε οι μόνοι που έχουμε παρεμφερείς απόψεις (η ανίερη συμμαχία sceptic και black pig δεν θα διαρκέσει πολύ). Φυσικά sceptic η άποψή μου είναι κατά βάση δεοντολογική. Ο αγγλικός νόμος που απαιτεί συναίνεση όχι μόνον όταν δόθηκε το σπέρμα αλλά και αργότερα για την μεταφύτευση αποδείχθηκε άδικος για τη γυναίκα. Προσπαθώ να βρω μια αναλογία που το κάνει φανερό. Ας υποθέσουμε ότι έχω ένα νεφρό, χρειάζομαι μεταμόσχευση και βρίσκω ένας δότη που μου παρέχει με τη θέλησή του το δικό του. Του αφαιρούν, λοιπόν, το νεφρό και είναι έτοιμο να μεταμοσχευθεί. Κατόπιν αυτών μπαίνω στο χειρουργείο, μου αφαιρείται το νεφρό και πριν γίνει η μεταμόσχευση ο δότης αλλάζει γνώμη και υπαναχωρεί. Δεν είναι σωστό να μην του δίνεται η δυνατότητα υπαναχώρησης; Ας το σκεπτόταν πριν δεχθεί να γίνει δότης. Το ίδιο υποστηρίζω και με το σπέρμα. Επειδή η απόφασή του άνδρα να δόσει το σπέρμα και να γονιμοποιηθεί το ωάριο έχει σοβαρές επιπτώσεις πάνω στη ζωή ενός άλλου ανθρώπου δεν μπορεί αυτή να τελεί υπό την αίρεση της συγκατάθεσής του ανά πάσα στιγμή. Δεν το πάω ότι υπάρχει κύηση από τη στιγμή της γονιμοποίησης ή ακόμη χειρότερα ζωή πριν από την εμφύτευση του εμβρύου αλλά απλώς ότι δεν πρέπει να μπορεί να αίρεται η εκούσια και συνειδητή συμφωνία για γονιμοποίηση επειδή πάνω σε αυτήν έχει βασίσει σοβαρά σχέδια ζωής η γυναίκα.

Κατά βάση έχω την απαίτηση η συμπεριφορά του καθενός να είναι όπως αυτή του sceptic, ο οποίος μας είπε ότι το δικό του σπέρμα «ξέρει εκ των προτέρων πού απευθύνεται, ποια χρήση θα (του) γίνει, αν θα αναλωθεί επί τόπου ή θα αποθηκευθεί για περαιτέρω χρήση (τύπου φρεσκοκατεψυγμένου) και τι συνέπειες οποιασδήποτε από τη χρήση αυτή θα έχει».

Αντίθετα νομίζω ότι το μαύρο γουρουνάκι δεν έχει προβληματισθεί σοβαρά επί του θέματος με αποτέλεσμα να μην είναι σίγουρος προς τα πού απευθύνεται το σπέρμα του και για ποιες χρήσεις και γι΄αυτό θέλει να μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάζει γνώμη.

Κρίτων

lex and the city said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

θέλω να πιστεύω ότι τα επιχειρήματα των συμφωνούντων με την απόφαση του ΕΕΔΑ δεν υπαγορεύονται από τη λελογισμένη ή μη χρήση του σπέρματός τους! Υπάρχουν και ανθρώποι με συνεισφορά ωαρίων στη διαδικασία γονιμοποίησης, οι οποίοι συμμερίζονται την άποψή τους περί ίσων δικαιωμάτων των δύο φύλων εντός κατάψυξης.
Όντως ενδιαφέρουσες οι απόψεις της μειοψηφίας περί στάθμισης σε περίπτωση σύγκρουσης των δικαιωμάτων του να γίνεις μητέρα και να μη γίνεις πατέρας, καθώς και της εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας δεδομένης της ιδιαιτερότητας της υπόθεσης. Σε συναισθηματικό επίπεδο με πείθουν απολύτως, αλλά σε επίπεδο νομικής επιχειρηματολογίας διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση η προσφεύγουσα, γνωρίζοντας την κατάσταση της υγείας της και την νομικά κρίσιμη διατήρηση της συναίνεσης του δότη μέχρι την εμφύτευση του εμβρύου στη μήτρα της, επέλεξε να γονιμοποιήσει τα μοναδικά της ωάρια με το σπέρμα του τότε συντρόφου της,βασιζόμενη στη -δυστυχώς- μη νομικά δεσμευτική υπόσχεσή του ότι θέλει να γίνει ο πατέρας των παιδιών της. Με τον τρόπο αυτό αποδέχθηκε τον κίνδυνο ότι σε περίπτωση αλλαγής της γνώμης του συντρόφου της περί πατρότητας, δεν θα είχε πλέον καμία ευκαιρία για απόκτηση γενετικά δικού της τέκνου. Θα πρέπει να υποχωρήσει το δικαίωμά του δότη να μην γίνει πατέρας με το επιχείρημα ότι αυτός εξακολουθούσε να διαθέτει δύο υγιείς όρχεις; Ας μην έχουμε αξίωση από το νομοθέτη ή τον δικαστή να ρυθμίζουν τις σχέσεις και τις επιλογές μας, που σχετίζονται με το βασικό μας ένστικτο.

lex and the city said...
This comment has been removed by the author.
lex and the city said...

Dear all,

Σας προσκαλω να διαβασετε τη μειοψηφουσα αποψη στην αποφαση Evans, οπου οι μειοψηφουντες δικαστες προχωρουν στη σταθμιση των δυο συγκρουομενων δικαιωματων και καταληγουν μεσα απο ενδιαφεροντα επιχειρηματα στην υπεροχη του δικαιωματος της προσφευγουσας. Αυτο κανει εξαλλου και το μαυρο γουρουνακι οταν θετει ως κριτηριο της σταθμισης την προσωπικη αυτονομια καταληγοντας βεβαια σε διαφορετικο συμπερασμα. Κανουν δηλαδη αυτο που θα επρεπε να ειχε κανει το δικαστηριο. Κατα την ταπεινη μου αποψη, ανεξαρτητα απο το ποιο δικαιωμα υπερισχυει, ο τροπος αυτος με τον οποιο τεμνουν τη διαφορα και οι μεν και ο δε ειναι πολυ πιο πειστικος απο τα περι "absence de consensus" του Δικαστηριου.

Renard Prechant

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
lex and the city said...

Πρώτον, εκ της Διευθύνσεως να πω ότι είμαστε ιδιαιτέρως χαρούμενοι που τα κείμενα στο μπλογκάκι προκαλούν γόνιμη συζήτηση στην οποία συμμετέχουν σιγά-σιγά ολοένα και περισσότερα ζωάκια (βλ. mad cow κλπ).

Ως προς τα σχόλια και συγκεκριμένα το τελευταίο του Κρίτωνα. Η Evans δεν αφορά γενικά το δικαίωμα της προσφεύγουσας στην προστασία της ιδιωτικής της ζωής αλλά ειδικά το δικαίωμα να γίνει κάποιος γονέας, με τη βιολογική έννοια του όρου. Το ΕΔΔΑ, σωστά, διευκρινίζει αυτό το σημείο στην παράγραφο 72 της απόφασης. Το ζήτημα είναι ότι στην προκειμένη περίπτωση η προσφεύγουσα δεν ζητούσε από το καθ΄ου κράτος, γενικά, να γίνει μητέρα. Ζητούσε να φέρει το γονιμοποιημέο ωάριο παρά τη σχετική αντίθεση του συντρόφου της. Η ικανοποίηση της απαίτησής της θα περιόριζε λοιπόν αυτομάτως το αντίστοιχο δικαίωμα του συντρόφου της και δότη του σπέρματος, Με άλλα λόγια αν η Evans έπαιρνε το πράσινο φως να προχωρήσει στην εμφύτευση του γονιμοποιημένου ωαρίου, τότε θα περιοριζόταν η αξίωση του συντρόφου της να μη γίνει πατέρας. Φυσικά, ισχύει και το αντίστροφο. Τα λέω όλα αυτά, για να υπογραμμίσω ότι δεν βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίπτωση όπου κάποιος άγνωστος δίνει το σπέρμα του σε μια τράπεζα σπέρματος, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι στη συνέχεια αυτό το σπέρμα θα γονιμοποιήσει κάποια, με την οποία όμως ο ίδιος δεν θα αναπτύξει οιαδήποτε σχετική σχέση νομική ή φυσική για το υπόλοιπο της ζωής του. Στην περίπτωσή μας, ο J. (σύντροφος της Evans), δέχθηκε να δώσει το σπέρμα του υπό την αποκλειστική προϋπόθεση ότι θα γονιμοποιηθεί ωάριο προερχόμενο μόνο από τη σύντροφό του.
Η πρώτη διαφορά ανάμεσα στην υπόθεση Evans και στο παράδειγμα με το νεφρό του Κρίτωνα είναι ότι ο j. παρείχε το σπέρμα του με τον όρο ότι καθ΄όλη τη διαδικασία της γονιμοποίησης θα είχε τη δυνατότητα να "υπαναχωρήσει". Στο παράδειγμα του Κρίτωνα κάτι αντίστοιχο δεν ισχύει.
Δεύτερον, και κατά τη γνώμη μου σημαντικότερο: δεν είναι δυνατόν να εξομοιώνουμε τη μεταμόσχευση νεφρού με την παροχή σπέρματος προς γονιμοποίηση. Στην πρώτη περίπτωση, προβαίνουμε απλώς στην παροχή ενός σωματικού οργάνου. Στη δεύτερη, παρέχουμε ένα, εν ευρεία εννοία, μέρος του σώματος μας προκειμένου να δημιουργηθεί ζωή. Νομίζω ότι αυτό το στοιχείο είναι καταλυτικό στο μέτρο που οι συνέπειες της παροχής σπέρματος από τον J. δεν τελειώνουν από τη στιγμή που το σπερματάκι του θα μπει στο γνωστό φιαλίδιο. Αντίθετα, η πράξη αυτή του J. αποτελεί την απαρχή μιας διαδικασίας που μπορεί να καταλήξει στη δημιουργία ζωής. Κατά την προσωπική μου γνώμη, στο μέτρο που το γονιμοποιημένο ωάριο δεν έχει ακόμα ενφυτευθεί στην ενδιαφερόμενη, η τυχόν αντίρρηση του J. πρέπει να ληφθεί υπ΄όψη στο πλαίσιο σύγκρουσης της προσωπικής αυτονομίας του ενός με την άλλη. Η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης υπόθεσης, ότι δηλαδή τα γονιμοιημένα ωάρια αποτελούσαν την τελευταία ευκαιρία της προσφεύγουσας να γίνει βιολογική μητέρα έχουν αξία πραγματολογική αλλά ως προς τον νομικό προβληματισμό δεν αλλάζουν τίποτα. Σε αντίθετη περίπτωση θα δεχόμασταν ότι η τυχόν εξαιρετική περίσταση που αφορά την εν δυνάμει μητέρα μπορεί να οδηγήσει σε κάμψη του δικαιώματος στην προσωπική αυτονομία του δότη σπέρματος. Κάτι τέτοιο όμως θα ήταν εξόφθαλμα άδικο, αφού ο ίδιος δεν ευθύνεται γι΄αυτήν την εξαιρετική περίσταση.

Μαύρο γουρουνάκι

Unknown said...

Κρίτων said ...

1. Φυσικά sceptic η άποψή μου είναι κατά βάση δεοντολογική. Ο αγγλικός νόμος που απαιτεί συναίνεση όχι μόνον όταν δόθηκε το σπέρμα αλλά και αργότερα για την μεταφύτευση αποδείχθηκε άδικος για τη γυναίκα.
---

Τώρα, δεν κατάλαβα, συζητούμε de lege ferenda ή de lege lata? Νομίζω ότι κριτική σε δικαστική απόφαση μπορεί να γίνει μόνο με βάση τους υπάρχοντες κανόνες δικαίου και την ιεραρχική τους θέση. Κι εδώ, τελικά, το ζήτημα ανάγεται σε μία και μόνο πρόταση: Αντίκειται ή όχι το αγγλικό δίκαιο (συναίνεση άντρα) στο άρθρο 8 ΕΣΔΑ;

Εξέθεσα και πιο πάνω τους λόγους, για τους οποίους νομίζω ότι δεν αντίκειται. Αν τώρα ο αγγλικός νόμος είναι ή όχι "δίκαιος" (προσωπικά νομίζω ότι είναι) είναι άλλη συζήτηση. Που, πάντως, δεν πρέπει να συνδέεται με κριτική συγκεκριμένης αποφάσεως. Γιατί, τελικά, υπάρχει ο φόβος, θεωρώντας τον κανόνα που εφαρμόσθηκε "άδικο" (δεοντολογικά), όχι πάντως ανίσχυρο, να αδικήσουμε τους δικαστές (σκοτίστηκε τώρα ο Κρίτων γι αυτό ...).
---

Κρίτων ομοίως said ...

2. Προσπαθώ να βρω μια αναλογία που το κάνει φανερό. Ας υποθέσουμε ότι έχω ένα νεφρό, χρειάζομαι μεταμόσχευση και βρίσκω ένας δότη που μου παρέχει με τη θέλησή του το δικό του. κλπ κλπ
---

Πιστεύω ότι το παράδειγμα του νεφρού θα ήταν απόλυτα σωστό, αν δεν ήταν εντελώς λάθος. Κι αυτό γιατί δύσκολα μπορεί να βρεθεί αναλογία μεταξύ "δότη νεφρού" και "δότη σπέρματος", μάλλον θα πρέπει να αναζητήσουμε άλλα παραδείγματα.

Είναι απλό: ο δότης νεφρού, με την υπαναχώρηση, θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή του υποψήφιου λήπτη (ο οποίος ευλόγως πίστεψε ότι βρήκε μόσχευμα) χωρίς ο ίδιος να κερδίζει τίποτε, αφού, βέβαια, το νεφρό δεν μπορεί να ξανατοποθετηθεί στον οργανισμό του. Η στάθμιση λοιπόν των συμφερόντων (κίνδυνος ζωής από τη μία, μηδέν από την άλλη), αποβαίνει συντριπτικά υπέρ του λήπτη και όχι του δότη.

Αντίθετα, ο δότης σπέρματος, με την υπαναχώρηση, δεν θέτει σε κίνδυνο τη ζωή της γυναίκας. Αντίθετα, με την πιθανή εγκυμοσύνη, καθίσταται φυσικός πατέρας του παιδιού, με συγκεκριμένες νομικές δεσμεύσεις. Εντελώς διαφορετική, λοιπόν, είναι και η σχετική στάθμιση.

Γι αυτό και δεν φαντάζομαι ότι υπάρχει νομοθεσία που να επιτρέπει σε δότη οργάνου να υπαναχωρήσει ΜΕΤΑ την αφαίρεση. Ούτε και φαντάζομαι κανείς να προσπάθησε να υπαναχωρήσει και να προσέφυγε στα δικαστήρια, ζητώντας, πχ, πίσω το νεφρό του.

ΥΓ Ευχαριστώ πάντως για τους επαίνους ως προς την ορθή χρήση του σπέρματός μου. Κι αν ο Κρίτων θέλει, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα blog, στο οποίο να καθοδηγούμε το κοινό (με άρθρα, εικόνες, συνεντεύξεις, βιντεάκια κλπ) σε σωστούς τρόπους και πολιτικές διαχείρισης του (υπό προϋποθέσεις) πολύτιμου αυτού φυσικού πόρου.

Ενόψει μάλιστα και του ότι η συνταγματική αναθεώρηση είναι ανοιχτή, ίσως θα ήταν σκόπιμο να υποβάλουμε και σχετικές προτάσεις στους αγαπητούς εθνοπατέρες (πχ προσθήκη στο άρθρο 5 παρ. 5: Το δικαίωμα του άνδρα στο σπέρμα του δεν μπορεί να εμποδίσει τη χρήση αυτού όταν η προσφορά του έγινε για την επίτευξη εγκυμοσύνης κλπ κλπ, σταματώ όμως εδώ, με απόλυτη εμπιστοσύνη στη συνταγματοσπερμοπλαστική ικανότητα του Κρίτωνα) .

Anonymous said...

Διαπιστώνω ότι το σπέρμα συνέβαλε στο γόνιμο διάλογο! Και όχι μόνο σε επίπεδο νομικού προβληματισμού, αλλά και σε θέματα γενικότερης πολιτικής διαχείρισής του. Νομίζω όμως ότι μια και τόσο λόγος έγινε περί προσωπικής αυτονομίας, ας της αφήσουμε λίγο χώρο. Και αφού την δεχόμαστε στο "άβατο" του κρεβατιού μας, δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί μας είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε στο δότη το δικαίωμα της διαχείρισης του σπέρματος σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο πριν από την θριαμβευτική του είσοδο στον κυριαρχικό χώρο της μήτρας.

Anonymous said...

Πραγματικά γόνιμος ο διάλογος για το σπέρμα, αλλά κανένα άλλο θέμα δεν υπάρχει για να βάλετε στο μπλογκάκι; Με τόσο σπέρμα να "κυκλοφορεί", φοβάμαι μήπως τελικά προκύψει κάποια εγκυμοσύνη ...

lex and the city said...
This comment has been removed by the author.
lex and the city said...
This comment has been removed by the author.
lex and the city said...

Εχεις δικαιο και ζηταμε την κατανοηση σου! Μεσα στο σ/κ θα υπαρξουν εξελιξεις, και αυτο ειναι δεσμευση!

Anonymous said...

Εν αναμονή των εξελίξεων λοιπόν! Όπως διαπιστώνετε, το αναγνωστικό σας κοινό "διψά" για νέα θέματα!

Anonymous said...

Α, ωραία! Έχουμε ανακοίνωση για "προσεχώς"; Μπράβο! Παρά το γέγονός ότι ήταν άκρως ενδιαφέρον το θέμα, αν συνεχιζόταν η συζήτηση, προσωπικά θα άρχιζα να βιώνω τον "οργασμό της αγελάδας" ...

Anonymous said...

Σε ένα blog η συζήτηση για οποιοδήποτε από τα θέματά του, ανεξαρτήτως παλαιότητας, αποτελεί και έναν από τους λόγους ύπαρξής του. Συνεπώς όποιος έχει ψυχοσωματικά συμπτώματα λόγω θεματολογίας, μπορεί απλώς να μη συμμετέχει. Θα συμφωνήσω, όμως, στο ότι θα πρέπει να εμφανίζονται νέα posts στο ιστολόγιο σας με σχετικά μεγαλύτερη συχνότητα. Θα πρέπει να έχει και άλλο κίνητρο κανείς για να σας επισκέπτετε, πέρα από την ευχάριστη συντροφιά, την οποία μοιράζεται με τους ενδιαφέροντες αναγνώστες σας.

Anonymous said...

Καλά, αυτά τα "κατεψυγμένα έμβρυα" πολύ με έχουν εκνευρίσει! Και να φανταστείτε ότι στην αρχή τα συμπάθησα, επειδή τα έδιωξαν από την κατάψυξη, δεν τα μετέφεραν σε μήτρα, κλπ., κλπ. Τραγική μοίρα ομολογουμένως! Τελικά μόνο σε εσάς βρήκαν ασφαλές καταφύγιο. Απ'ό,τι κατάλαβα, έχετε αποφασίσει να τα κρατήσετε ως πρώτο θέμα γύρω στους εννέα μήνες σε ένδειξη συμπαράστασης "για τη ζωή που δεν έζησαν", ε;