26.2.10

Η Βοσκοπουλιάδα στο Στρασβούργο, ΕΔΔΑ, Alfantakis c. Grèce, n° 49330/07, απόφαση 11.2.2010

Η υπόθεση αφορά την ελευθερία της έκφρασης, που κατοχυρώνεται ως γνωστόν (αυτό το τελευταίο το έβαλα για να νιώσουν άσχημα οι μη γνωρίζοντες από Σύμβαση), από το άρθρο 10 της ΕΣΔΑ. Έχει πλάκα, διότι βασικά αναφέρεται στον καυγά μεταξύ του προσφεύγοντος, γνωστού δικηγόρου- παραθυράκια των τηλεοπτικών δελτίων, (ιδιαιτέρως την περίοδο που ο Πρίγκηπας, ο μέγας Βάρδος του ελληνικού τραγουδιού, τα είχε κάνει ρόιδο με την Τζούλια) με τον εισαγγελέα που χειριζόταν την ποινική δίωξη κατά της πρώην γυναίκας του Βοσκόπουλου. Τα είχε ψιλοπάρει λοιπόν ο μεγαλοδικηγόρος που ο εισαγγελέας αποφάσισε να μην παραπέμψει την Τζούλια στο ακροατήριο και βγήκε στην τηλεόραση και σχολίασε την εισαγγελική πρόταση λέγοντας μεταξύ άλλων «όταν τη διάβασα, γέλασα». Τα ελληνικά δικαστήρια τον καταδίκασαν σε αποζημίωση για δυσφήμηση, δεχόμενα ότι τα όσα είπε ο προσφεύγων ήταν προσβλητικά για τον εισαγγελέα και ότι ο πρώτος θα μπορούσε να εκφέρει άποψη ως προς την ορθότητα της εισαγγελικής πρότασης αλλά δεν θα έπρεπε να προβεί σε σχόλια που υπονοούσαν ότι η ίδια ήταν γελοία ή βλακώδης. Το δικαστήριο του Στρασβούργου κατέληξε, για μία ακόμα φορά μέσα στα τελευταία τρία χρόνια σε ό,τι αφορά ελληνική υπόθεση, σε παραβίαση του άρθρου 10 της ΕΣΔΑ. Οι σκέψεις του είναι ενδιαφέρουσες ως προς την εφαρμογή της υφιστάμενης νομολογίας του ΕΔΔΑ σχετικά με το άρθρο 10 της Σύμβασης. Προσωπικά βρίσκω αξιοσημείωτη την παράγραφο 31 της απόφασης, όπου το ΕΔΔΑ διατυπώνει τη θέση του ως προς τα όρια ερμηνείας από τον εθνικό δικαστή των επίμαχων εκφράσεων σε υποθέσεις δυσφήμισης:
« En particulier, la Cour relève que la cour d’appel d’Athènes s’est focalisée principalement sur l’emploi des termes « franchement, lorsque je l’ai lu, j’ai ri », utilisés par le requérant et leur impact sur la personnalité de D.M. Or, au lieu de rechercher la signification directe de cette phrase, la juridiction interne s’est livrée à sa propre interprétation pour aboutir à ce qu’elle pourrait impliquer. Comme il a été admis par la cour d’appel d’Athènes, « [le rapport] consiste en une étude scientifique, correcte ou non, mais pas ridicule ou idiote, comme le défendeur le laisse entendre ». Ce faisant, la juridiction interne a imprégné ses considérations d’un subjectivisme particulier, ayant potentiellement la conséquence d’attribuer au requérant des intentions qui n’étaient pas en vérité les siennes. »



Μιας και μιλάμε για ελευθερία της έκφρασης, είπα επίσης να αναρτήσω και τη φωτογραφία των ημερών, έτσι μπας και επισκεφθεί το μπλογκάκι μου ο Πετσάλνικος και ο Ευθυμίου, να πούνε καμιά εξυπνάδα για τον αθάνατο ελληνικό πολιτισμό, τους κομπραδόρους στην Αρχαία Ελλάδα και την τέχνη του τσεπώματος. Πάντως εγώ έχω να προτείνω μια άλλη ερμηνεία για το κολάζ. Νομίζω ότι η Αφροδίτη της Μήλου μας κάνει κωλοδάχτυλο από το Λούβρο και μας λέει: "Μια χαρά είμαι εγώ στο Παρισάκι. Σιγά μην κατέβω ποτέ λαμόγια στην Ελλάδα. Εσείς είστε ικανοί να με πουλήσετε για να πάρετε διακοποδάνεια".

















Άσχετο, τέλος, αλλά λέω να διανθίζω από δω και πέρα τα posts με αναφορές σε μουσικές, βιβλία, ταινίες που άκουσα, διάβασα, είδα τελευταία και μου άρεσαν. Προτείνω λοιπόν το τελευταίο cd του Tord Gustavsen Ensemble, "Restored, Returned", από τη σοβαρή δισκογραφική εταιρεία ECM.

Πολύ καλή jazz, χαμηλών τόνων, με εμβόλιμα τραγούδια που ξεφεύγουν από τις γλυκανάλατες γυναικείες φωνές που ακούμε τελευταία να ψιθυρίζουν χιλιοτραγουδισμένα κομμάτια σε, και καλά, jazz εκδοχή.

12 comments:

Anonymous said...

Κέφια είχε και πάλι ο συγγραφέας.Και αυτό που με συναρπάζει ΠΑΝΤΑ είναι η εικόνα που πλαισιώνει κάθε κείμενο σας.Ειλικρινά από αυτό και μόνο "αναγκάζομαι" να περιηγηθώ στο υπόλοιπο κομμάτι της "διήγησης". Κάνεις παρεπιπτόντως ακόμη μία ζαβολιά,ποιος θα κάνει μετάφραση στο γαλλικό κομμάτι?Σκέφτομαι ότι τα θέλεις όλα δικά σου, θες και να στοιχειοθετείς τα λεγόμενα σου και να ψωνίζεσαι..λιγάκι!Διαφωνώ με την ιδέα των λαμογίων σου, υπάρχουν άνθρωποι που θα τιμούσαν την κληρονομιά τους, το Paris ας βρει κάτι δικό του.Αλλά και στο Paris τι σε κάνει να πιστεύεις ότι δεν πουλάνε ιστορία?

Black pig said...

Είπα εγώ ότι δεν πουλάνε; Αλλά μην αρχίσουμε πάλι τη γνωστή συζήτηση για τα αρχαία του Λούβρου, ότι τρία πράγματα βλέπουν οι ξένοι τη Νίκη, την Αφροδίτη και την Τζοκόντα. Προσωπικά, πιστεύω ότι η Αφροδίτη είναι πραγματικά πανέμορφο άγαλμα. Είναι τόσο καλοφτιαγμένο, ώστε νομίζεις ότι φιλοτεχνήθηκε από την αρχή ακρωτηριασμένο! Ίσως να μας έπεφτε και πολύ να το έχουμε στην Αθήνα. Ας προσέχαμε.

Anonymous said...

Με πας αλλού και δε θα μπω σε διάλογο.Anyway, είναι ωραίο κάτι που αισθάνεσαι δικό σου να μπορείς να το χαίρεσαι, ειδικά μία τέτοια ομορφιά!

Anonymous said...

Μα νομίζω ότι και η Αφροδίτη για μερικά γρόσια κατέληξε στο Λούβρο τελικά. ΄Οσο για τον ακρωτηριασμό της υπάρχει και η εκδοχή ότι οφείλεται στην σύζυγο του ανθρώπου, που την βρήκε, όταν ανακάλυψε ότι τελευταίος περνούσε αρκετές ώρες στην σπηλιά θαυμάζοντας το άγαλμα!
Ανεξάρτητα από το μήνυμα, που στέλνει στον καθένα το εξώφυλλο του περιοδικού, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι είναι αρκετά ευφάνταστο!Αναφορικά δε με την ουσία δεν έχουν κι άδικο γι'αυτά, που μας προσάπτουν...

Υ.Γ.: Εχθές διάβαζα ότι δηλώσεις έκανε και ο Υπουργός Εσωτερικών, ο οποίος θεώρησε ότι έπρεπε να αναφέρει ότι η Αφροδίτη της Μήλου έχει φιλοτεχνηθεί από παριανό μάρμαρο, τον "λυχνίτη". Ίσως μπορείτε να τον υπολογίζετε στους μελλοντικούς επισκέπτες του blog !

Pelle said...

Τι να κάνει κι αυτός. Πρέπει να μαζέψει καμιά ψήφο.

Anonymous said...

Το άδικο αφορά μόνο 5, 10 άτομα..όπως πάντα τα υπόλοιπα πληρώνουν την ανευθυνότητα των ηλιθίων.Οι Έλληνες έχουν ΔΙΚΑΙΩΜΑ να χαρούν την κληρονομιά τους!Στο κάτω κάτω δική τους είναι και ας την κάψουν!Καλό μήνα!

Anonymous said...

Έτσι, έτσι, όπως στα μπουζουκτζίδικα! Παρένθεση: Η Αφροδίτη δεν είναι δική τους. Ανήκει στο Λούβρο.

Anonymous said...

Οι Έλληνες έχουν ΔΙΚΑΙΩΜΑ να χαρούν την κληρονομιά τους!

--- εχετε ανα χειρας κανα κληρονομητηριο; Καμμια ιδιοχειρη διαθηκη; Κατιτις, βρε αδερφε / αδερφη που να θεμελιωνει οτι ειστε κληρονομος; 'Η μηπως εισθε Μηλιος / Μηλις;

Θα ηθελα ομως να ρωτησω κατι αλλο: στη Ελεφαντακι εεεε Αλφαντακη το ΕΔΔΑ βρηκε παραβιαση του 10 αλλα οχι του 6. Απ'οτι ενεθυμουμαι, το ΕΔΔΑ εχει πει οτι στα πλαισια του 6 δεν αξιολογει πως εφαρμοστηκε η εσωτερικη νομοθεσια / πως εκρινε το δικαστηριο (εκτος αν ειναι εντελως παραλογη η αποφαση του, ξερω γω το Χ εγγραφο ελεγε Ζ και αυτο διαβαζε Ω) αλλα μονο αν η διαδικασια τελει σε παραβιαση της Συμβασης.

Εδω υπαρχει κοτζαμ παραβιαση του 10 ΑΛΛΑ το ΕΔΔΑ θεωρει οτι η αποφαση του εγχωριου δικαστηριου δεν ελεγχεται συμφωνα με το 6; Και προσοχη, δεν λεω οτι καθε αποφαση ελεγχεται - εδω ομως το εγχωριο δικαστηριο δεν εφαρμοσε καν την βασικη διακριση περι αξιολογικων κρισεων κτλ - κατι για το οποιο το ΕΔΔΑ αποφανθηκε οτι υπαρχει παραβιαση του 10.

Εν ολιγοις, δεν θα επρεπε σχεδον αυτοματα να υπαρχει κ' παραβιαση του 10; Να παρατηρησω δε οτι το ΕΔΔΑ δεν ειπε πχ οτι μιας κ' υπαρχει παραβιαση του 10 δε μπαινω στο 6 (κατι που θα ηταν θεμιτο), αλλα εκρινε οτι η αποφαση ηταν επαρκως αιτιολογημενη.

Anonymous said...

Καταρχήν η καταγωγή μου που θα σου χρησίμευε.Από τη Μήλο δεν είμαι πάντως και δεν εξηγείς έτσι την αντίδρασή μου.Σου ακούστηκε βαρύ το δικαίωμα, αλλά δεν το έθεσα αρνητικά, προφορικά θα σου ακούγοταν πιο.. γλυκά!
Αλλά και το άγαλμα δεν είναι από τη Μήλο..το άγαλμα βρέθηκε στη Μήλο,ποιοι είναι οι γνήσιοι διεκδικητές πρόγονοι δεν το γνωρίζω.Αν κατασκευάστηκε στη Μήλο?αν το μεταφέρανε? εγώ δεν έχω διαβάσει κάτι παραπάνω(αν κάποιος γνωρίζει περισσότερα -να μην κάνω πως τα ξέρω όλα- ας μας ενημερώσει).
Για τους τίτλους καλή προσπάθεια..ξέρω ξέρω περνιέσαι για κοτσάμ έξυπνος εσύ!

Black pig said...

@Anonymous

Το γεγονός ότι τα ελληνικά δικαστήρια δεν διακρίνουν μεταξύ αξιολογικών κρίσεων και πραγματικών περιστατικών προκαλεί παραβίαση αποκλειστικά του άρθρου 10, δηλαδή της ελευθερίας της έκφρασης. Δεν προκαλεί απαραίτητα και παραβίαση του άρθρου 6. Το ΕΔΔΑ αποφεύγει να εφαρμόσει κατ΄αυτόν τον τρόπο το άρθρο 6, διότι σε αυτήν την περίπτωση θα έλεγχε την ουσία της αιτιολογίας του εθνικού δικαστηρίου ως προς το άρθρο 6 και θα άνοιγε τους ασκούς του Αιόλου. Είναι αλήθεια πάντως ότι πολλές φορές το Στρασβούργο ακροβατεί μεταξύ ακυρωτικού ελέγχου και τέταρτου βαθμού δικαιοδοσίας.

Anonymous said...

προς συνανωνυμος / η:

Ρωτω διοτι εαν ησασταν (οπως βλεπετε, εμμενω στον πληθυντικο ευγενειας! :) ) Μηλις / Μηλιος, ισως ειχατε ενα α δικαιωμα δια να ομιλειτε. Αλλα πλεον εισαγετε στην κουβεντα κ' μια νεα παραμετρο: δλδ λεγεται Αφροδιτη της Μηλου επειδη ευρεθηκε εκει; δλδ μπορει να την ειχαν σμιλεψει ξερω γω Περσαι, να τους την κλεψαν κ' να βρεθηκε στη Μηλο; Οποτε απο που κ' ως που ειναι της Μηλου; Με την ιδια λογικη (εαν δλδ ονομαζεται απο το μερος που βρισκεται), σημερα δεν θα επρεπε να λεγεται Αφροδιτη του Λουβρου; Τωρα για τους τιτλους δεν καταλαβαινω τι εννοειτε, κ' το κοτσαμ επι το ορθοτερο ειναι κοτΖαμ - να υποθεσω οτι ειστε νοτιοελλην / ελληνις; :)

προς μελανα χοιρον: (αμα με πιασει το 3δεσμιτικο δε με αφηνει)

δεν διαφωνω οτι το παραβιαση 10 δεν σημαινει αυτοχρημα παραβιαση του 6 - το λεω νομιζω αλλωστε. Το ερωτημα μου ειναι το εξης

α) δικαστηριο που εφαρμοζει διακριση μεταξυ αξιολογικων κρισεων / αναφορων σε πραγματικα περιστατικα, θεωρει (λανθασμενα) αξιολογικη κριση ως περιστατικο. Ερχεται το ΕΔΔΑ, βρισκει παραβιαση του 10 αλλα οχι του 6 γιατι το δικαστηριο δεν ελεγχεται αναιρετικα κ' ενω ξερει οτι πρπεει να διαχωριζει κ' το εκανε, εδω απλα εσφαλλε.

β) δικαστηριο δεν ξερει την διακριση, δεν την εφαρμοζει. Κ' παλι το 10 ευλογο αλλα το 6; δεν υπαρχει παραβιαση εκ μονης της μη διακρισης (κατα παγια νομολογια ΕΔΔΑ) μεταξυ αξιολ κρισεων / πραγμ. γεγον, ; Κ΄προσεχτε, στην Αλφαντακη, δεν εννοω οτι επρεπε να βρεθει κ' παραβ 6 - αλλα θεωρω οτι ακριβως λογω παραβ 10, καλυτερα να μην ασχολιοταν καθολου με το 6 κ' να τελειωνε η ιστορια.

Ουφ αυτα, τωρα μπορω να παω να διαβασω παραπανω για την αφροδιτη της Μηλου!

Anonymous said...

Καταλαβαίνω - ανώνυμε - ότι όσο ..γλυκά, γλυκά και αν τα πω, τζάμπα κόπος.Το τζάπα νομίζω είναι νοτιοελλαδίτικο(προς Θεού δεν έχω κάτι με τουςς νοτιοελλαδίτες).Να σου ευχηθώ
Κ Α Λ Ο Δ Ι Α Β Α Σ Μ Α!!!!