11.3.07

Ενας Τουρκος στη Λωζανη


Την προηγούμενη Παρασκευή, ποινικό δικαστήριο της Λωζάνης καταδίκασε έναν τούρκο πολίτη για "φυλετική διάκριση λόγω άρνησης της γενοκτονίας των Αρμενίων". Ο καταδικασθείς, πρόεδρος ενός πολιτικού μορφώματος της άκρας αριστεράς στη χώρα του, είχε προβεί σε δηλώσεις κατά τη διάρκεια επίσκεψης στην Ελβετία, το 2005, χαρακτηρίζοντας τη γενοκτονία των Αρμενίων από τους Τούρκους, το 1915, ως "διεθνές ψεύδος". Η Ελβετία αποτελεί ένα από τα κράτη, στα οποία πρόσφατα προστέθηκε και η Γαλλία, όπου η άρνηση της γενοκτονίας των Αρμενίων αποτελεί ποινικό αδίκημα.
Η ποινικοποίηση της άρνησης της γενοκτονίας των Αρμενίων είναι ένα πρόσφατο σχετικά φαινόμενο και εγγράφεται στη λογική λήψης μέτρων για τον περιορισμό ρατσιστικών και ξενόφοβων συμπεριφορών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Κατά τη λογική των υποστηρικτών αυτής της νομοθετικής πολιτικής, είναι αυτονόητο ότι η καταδίκη ρατσιστικών πρακτικών πρέπει να συμπεριλαμβάνει και την ποινικοποίηση της άρνησης αναμφισβήτητων ιστορικών γεγονότων γενοκτονίας, όπως το Ολοκαύτωμα και τη γενοκτονία των Αρμενίων. Ως προς το ζήτημα του περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης, οι θιασώτες αυτών των νόμων απαντούν ότι η άσκηση του συγκεκριμένου δικαιώματος δεν είναι απεριόριστη, αλλά, αντιθέτως, έχει όρια. Ένα από τα όρια αυτά είναι η άρνηση της Ιστορίας σε ο,τι αφορά τις γενοκτονίες.
Είναι όμως έτσι ; Συμβιβάζεται αυτή η άποψη με το ρόλο και τη σημασία της ελευθερίας της έκφρασης σε μια δημοκρατική κοινωνία; Πιστεύω κατηγορηματικά πως όχι.
Επειδή το ζήτημα είναι αρκετά περίπλοκο και θα μπορούσε να είναι αντικείμενο διατριβής και όχι post στο μπλογκάκι μας, θα σημειώσω εδώ τα εξής : Πρώτον, είναι μεγάλο λάθος η απλοϊκή εξομοίωση από την κρατική εξουσία της πράξης με τον λόγο. Στις δημοκρατικές κοινωνίες που ενστερνίζονται τη φιλελεύθερη παράδοση κατοχύρωσης των ατομικών ελευθεριών, τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης τοποθετούνται αποκλειστικά και μόνο εκεί όπου η άσκησή της αποτελεί πραγματική και άμεση απειλή για την άσκηση των δικαιωμάτων τρίτων. Στην περίπτωση της άρνησης της γενοκτονίας των Αρμενίων, δεν βλέπω πού βρίσκεται τέτοια προσβολή. Μπορεί κάποιος να εξομοιώσει τη δημοσιοποίηση μιας τέτοιας ιδέας με την άρνηση του εργοδότη να προσλάβει Αρμένιο στην επιχείρησή του απλώς και μόνο λόγω της καταγωγής του ; Σε αυτούς που θα αντιτείνουν ότι υφίσταται ζημία τρίτων και αυτή είναι η ψυχική οδύνη των Αρμενίων που έχουν χάσει τους προγόνους τους κατά τη διάρκεια της γενοκτονίας μπορεί να απαντήσει κάποιος το εξής : σε κάθε δημοκρατική κοινωνία, η ανεμπόδιστη άσκηση της ελευθερίας του λόγου από κάποιον, δημιουργεί έκπληξη, στεναχώρια ακόμα και οδύνη σε κάποιον ή κάποιους άλλους. Για παράδειγμα, η προβολή του "Τελευταίου πειρασμού" εξόργισε μερίδα του χριστεπώνυμου πλήθους, οι ταινίες "Τροία" και, αυτές τις μέρες, οι "300" στεναχώρησαν ίσως ορισμένους από τους απογόνους των αρχαίων Ελλήνων που δεν είδαν στην οθόνη αυτό που είχαν διαβάσει στα σχολικά βιβλία Ιστορίας. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι εάν στη φιλελεύθερη δημοκρατία, αρκεί η επίκληση της οδύνης που μας προκαλεί η πολιτική, θρησκευτική ή ιστορική ιδέα κάποιου, όσο αστήρικτη και γελοία μπορεί να είναι αυτή, ώστε να τον φιμώσουμε.
Κατά τη γνώμη μου, η ποινικοποίηση της αμφισβήτησης ιστορικών γεγονότων είναι ένα από τα κλασικά παραδείγματα όπου η επιθυμία της πολιτικής εξουσίας να δώσει δείγματα γραφής των καλών της προθέσεων στο μέτωπο καταπολέμησης του ρατσισμού ανοίγει απανωτά άλλα σοβαρά προβλήματα, νομικά και πολιτικά. Έτσι, ο δικαστής καθίσταται δικαστής της αλήθειας ιστορικών γεγονότων, με ό,τι κινδύνους μπορεί αυτό να ελλοχεύει. Για παράδειγμα, στην υπόθεσή μας, ο κατηγορούμενος εξέτασε ενώπιον του ελβετικού δικαστηρίου ιστορικούς, οι οποίοι υποστήριξαν ότι, αν και υπήρξαν εκκαθαρίσεις, δεν έγινε ποτέ γενοκτονία των Αρμενίων από τους Τούρκους. Η δε πολιτική αγωγή εξέτασε άλλους ειδικούς που υποστήριξαν τα αντίθετα. Ο ελβετός δικαστής αποφάσισε ποιός είχε δίκιο. Με την ίδια λογική, αύριο κάποιο άλλο δικαστήριο, θα αποφασίσει τί ακριβώς συνέβη στη Ρουάντα το 1994 ή στη Ρωσία του Στάλιν, την περίοδο των γκούλαγκ. Και πάει λέγοντας.
Η γενοκτονία των Αρμενίων από τους Τούρκους αποτελεί ιστορικό γεγονός που υποστηρίζεται σήμερα από τη συντριπτική πλειοψηφία των σοβαρών, σε παγκόσμια κλίμακα, ιστορικών. Αναρωτιέμαι, ποιός είναι ο σκοπός της ποινικοποίησης της άρνησής της. Μήπως με αυτόν τον τρόπο οι πολέμιοί της επιτυγχάνουν καλύτερα τον σκοπό τους ; Μήπως, μέσα από την ποινική δίκη, διαφημίζουν καλύτερα και δωρεάν τις αστήρικτες απόψεις τους, απευθυνόμενοι μάλιστα, λόγω της δημοσιότητας, σε ένα παγκόσμιο ακροατήριο, φορώντας τον μανδύα του θύματος περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης ; Οι καλές προθέσεις πολλές φορές δημιουργούν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που επιδιώκουν να λύσουν.

Μαύρο γουρουνάκι

19 comments:

Anonymous said...

Αγαπητό "μαύρο γουρουνάκι",

Με βρίσκουν απολύτως σύμφωνο οι απόψεις σας σχετικά με τον περιορισμό της ελευθερίας της έκφρασης και τους πιθανούς κινδύνους από την ποινικοποίηση της, καθώς συμμερίζομαι και την εύλογη ανησυχία σας από το ενδεχόμενο ιστορικά γεγονότα να αποτελέσουν αντικείμενο της αποδεικτικής διαδικασίας για την ενοχή ή μη των κατηγορουμένων. Το ότι συνεπεία της άσκησης ποινικής διώξης σε βάρος τους οι εκφραστές ακραίων και ανιστόρητων απόψεων βρίσκουν βήμα στα ακροατήρια των ποινικών δικαστηρίων, όπως επίσης και η δημοσιότητα της "θυματοποίησής" τους, εκτός από γραφικούς, τους κάνει ενδεχομένως και συμπαθείς, είναι ένα ζήτημα. Αυτό, όμως, ταυτόχρονα δημιουργεί και έναν προβληματισμό, όχι μόνο για τη σκοπιμότητα ή την αποτελεσματικότητα των συγκεκριμένων νομοθετικών επιλογών, αλλά και για την δική μας ανοχή στο να "ακούμε" απλώς μια άλλη άποψη, η οποία πιθανότατα να είναι ακραία, αβάσιμη και ενδεχομένως και "επικίνδυνη". Απλώς, το ερώτημα είναι αν οι φιλελεύθερες απόψεις -του νομοθέτη, του δικαστή και της κοινωνίας γενικότερα- για την ελευθερία της έκφρασης σχετίζονται συνήθως με την πολιτική ή την ιδεολογική ορθότητα του περιεχομένου της ή και του αριθμού των εκπροσώπων της. Πιθανολογώ ότι καθημερινά ο καθένας από εμάς έρχεται αντιμέτωπος με απόψεις,οι οποίες είναι ικανές για λόγους -ιδεολογικούς ή και αισθητικούς- να μας προκαλέσουν "δικαιολογημένη αγανάκτηση", η οποία σε καμία περίπτωση δεν μας νομιμοποιεί στον "περιορισμό" του δικαιώματος των εκφραστών τους. Το ζητούμενο είναι αν θα αναγνωρίσουμε την ελευθερία της έκφρασης και σε αυτούς με τους οποίους -δικαίως ή αδίκως- διαφωνούμε, έστω και αν αυτοί αποτελούν μια μίζερη και συντηρητική μειοψηφία...

Anonymous said...

Fysika kai tha tous anagnwrisoume to dikaiwma. Ta atomika dikaiwmata den katohyrwnontai gia tis pleiopsifies alla gia tis meiopsifies.

Anonymous said...

Με παρεξηγήσατε!Συμφωνώ μαζί σας!Απλώς η ανησυχία σας για τη "δωρεάν διαφήμιση των αστήρικτων απόψεων σε ένα παγκόσμιο ακροατήριο" θα μπορούσε να είναι επιχείρημα και της αντίθετης άποψης. Ιδιαιτέρως στις μέρες μας που υπάρχουν πολλά μέσα και "φόρα" (εκτός από τις δικαστικές αίθουσες!) ...
Θα διαφωνήσω μαζί σας στο 'ποσοτικό' κριτήριο των ατομικών δικαιωμάτων. Κατ'αρχήν κατοχυρώνονται για όλους ...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Δεν διαφωνούμε. Φυσικά και τα ατομικά δικαιώματα κατοχυρώνονται για όλους. Η βαθύτερη αξία τους όμως είναι για αυτόν που δεν συμβαδίζει με την πλειοψηφική συμπριφορά. Γι΄αυτό και λέγονται "ατομικά". Αυτό ισχύει ιδιαιτέρως σχετικά με την ελευθερία της έκφρασης. Έχεις δει ποτέ υπόθεση περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης, όπου η περιορισθείσα ιδέα ή συμπεριφορά ήταν mainstream ;

Anonymous said...

Ούτε εδώ διαφωνούμε.Και εννοείται ότι "η βαθύτερη αξία τους είναι για αυτόν που δεν συμβαδίζει με την πλειοψηφική συμπεριφορά" λόγω του γεγονότος ότι γι'αυτόν συνήθως είναι απαραίτητη η ύπαρξη εγγυήσεων για την άσκησή τους. Έχεις δίκιο για την ελευθερία της έκφρασης. Αλλά και για άλλα δικαιώματα ισχύει αυτό. Αλίμονο αν η απόλαυσή τους εξαρτάται από το mainstream...

Unknown said...

Καλό μου μαυρογουρουνάκι,

Εν πρώτοις αναρωτιέμαι αν έχεις έστω και μακρινή συγγένεια με τον blag pig. Γιατί κάτι μου λέει πως ίσως και να 'σαστε, τουλάχιστον γνωστοί.

Εν δευτέροις οι άνθρωποί μου έμαθαν πως διεξάγεις εργώδεις έρευνες, κατά παράβαση κάθε αρχής νομιμότητας και μπλογκονομοθεσίας, προσπαθώντας, μέσω διαφόρων σμπίρων και άλλων σκοτεινών οντοτήτων, να πληροφορηθείς την ταυτότητά μου.

Για να σε απαλλάξω από τον (παράνομο) κόπο σου, σε πληροφορώ ότι δεν είμαι άνθρωπος, είμαι πρόγραμμα, σαν τον αλήστου μνήμης Smith στο έργο Matrix. Σταμάτα λοιπόν τις έρευνες και συγκεντρώσου στο έργο σου, γράφεις όμορφα και σωστά κι είναι κρίμα να χάνεις χρόνο για να ανακαλύψεις τα ανακάλυπτα.

Εν τρίτοις, συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις σήμερα. Η ποινικοποίηση της σκέψης, των πεποιθήσεων και των απόψεων, όσο αυτές δεν μετουσιώνονται σε συγκεκριμένη παράνομη δράση, είναι, τουλάχιστον, γελοία.

Κι είναι μεγάλο κρίμα για τον ευρωπαϊκό νομικό πολιτισμό να είναι πχ φυλακή στην Αυστρία ο Ίρβινγκ, ως αρνητής του ολοκαυτώματος, ανεξάρτητα αν αυτά που γράφει είναι ανιστόρητα ή όχι. Και ν' αρχίσουμε τώρα να φυλακίζουμε κι άλλους, γιατί αρνούνται τη γενοκτονία των Αρμενίων, ή γιατί αύριο θ' αρνηθούν ή θα πιστέψουν κάτι άλλο.

Μέχρι πριν λίγο καιρό ήλπιζα πως η σχετική νομοθεσία, τόσα χρόνια μετά τον Β παγκόσμιο πόλεμο, θα ατονήσει. Με έκπληξη και φόβο βλέπω να συμβαίνει το αντίθετο.

Anonymous said...

Σκέφτομαι και αυτό τον Τούρκο (με το "μανδύα του θύματος" πάντα!)και το ενδεχόμενο μετά την ποινική του καταδίκη να "μεταστραφεί" και να αναγνωρίσει την γενοκτονία των Αρμενίων. Αν τολμήσει και κάνει "δήλωση μετανοίας", δεν εξακολουθεί στην Τουρκία να είναι σε ισχύ και αυτή η ενδιαφέρουσα διάταξη του τουρκικού Ποινικού Κώδικα "περί προσβολής της τουρκικότητας" ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων; Ανησυχώ μην τυχόν του λείψουν οι ποινικές διώξεις και αρχίσει να πλήττει ο άνθρωπος...

lex and the city said...

Αγαπητέ Skeptic όπως υποθέτεις συμφωνούμε. Είναι πέρα για πέρα τρελό να ποινικοποιούμε απόψεις για την Ιστορία, όσο αβάσιμες ή απεχθείς κι αν αυτές είναι. Στο σχόλιό σου τονίζεις τον κίνδυνο να γλιστρήσουμε σε όλο και πιο πολλές απαγορεύσεις. Πρώτα ήταν η απαγόρευση άρνησης του Ολοκαυτώματος, μετά ακολούθησε η απαγόρευση άρνησης της γενοκτονίας των Αρμενίων, αύριο θα απαγορευθεί ο,τιδήποτε. Συνήθως οι θιασώτες των περιορισμών δεν δέχονται ότι έχει ιδιαίτερο βάρος το slippery slope argument. Λένε ότι επειδή απαγόρευσα το α δεν προκύπτει λογικά ότι άνοιξε ο δρόμος για απαγόρευση του β ή του γ και επομένως όλη η συζήτηση πρέπει να περιορισθεί στο κατά πόσον ήταν ή όχι δικαιολογημένη η απαγόρευση του α. Διαισθητικά μας φαίνεται πειστικό το slippery slope argument. Είναι, όμως και λογικά ισχυρό; Θα με ενδιέφερε η άποψή σου επί του θέματος.

Κρίτων

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Να και ο Κρίτων ! Πού είχαμε χαθεί ;;;
To slippery slope argument στέκει και παραστέκει. Η μόνη βάση στην οποία μπορεί να στηριχθεί ο περιορισμός της ποινικοποίησης αποκλειστικά στην άρνηση του Ολοκαυτώματος και της γενοκτονίας των Αρμενίων είναι ιστορική και πολιτική. Νομικά, αυτή η αντιμετώπιση είναι αβάσιμη. Αν η ratio της ποινικοποίησης της άρνησης των δύο ιστορικών γεγονότων είναι ότι αυτά είναι αναμφισβήτητα, τότε, λογικά, θα πρέπει να απαγορευθεί η άρνηση οποιουδήποτε αναμφισβήτητου ιστορικού γεγονότος. Αυτό βέβαια από μια πλευρά είναι βολικό. Δεν θα χρειάζεται να διαβάζουμε διάφορα βιβλία Ιστορίας για να σχηματίσουμε άποψη για το τί έγινε στο παρελθόν. Θα πηγαίνουμε στο δικαστήριο, θα τραβάμε μια ωραία μήνυση και θα μας τα εξηγεί ο δικαστής.

Anonymous said...

Συγχωρήστε την άγνοιά μου για το slippery slope argument και την αδυναμία μου να τοποθετηθώ αν αυτό είναι λογικά ισχυρό ή όχι. Αναφορικά, όμως, με την αναγκαιότητα επιβολής περιορισμών στην ελευθερία της έκφρασης, όπως και σε άλλα ατομικά δικαιώματα, αυτό που πρέπει να μας προβληματίζει, έστω και ad hoc, είναι η νομική βάση των περιορισμών αυτών και το έννομο αγαθό, του οποίου η προστασία τους επιβάλει. Ο κίνδυνος "διολίσθησης" εξαιτίας αυτών των νομοθετικών επιλογών να υποθέσω ότι είναι ενδιαφέρον θέμα για πλούσιο θεωρητικό προβληματισμό. Μας "πείθει" σε επίπεδο νομικής επιχειρηματολογίας ως λόγος επιβολής της οποιασδήποτε απαγόρευσης και ποινικοποίησης η "μη αμφισβήτηση της ιστορικής αλήθειας"; Και θα συμπλήρωνα όχι μόνο από την ανάγνωση, αλλά και την έρευνα της Ιστορίας θα μπορούσε να μας αποτρέψει, και πιθανότα και άλλων επιστημών.

Υ.Γ.Και μια απορία:Αυτό το "μαύρο γουρουνάκι" κάνει διεθνή καριέρα ή όλοι αυτοί, που χρησιμοποιούν το ψευδώνυμο αυτό σε διάφορες γλώσσες είναι μέλη κάποιας διεθνούς οργάνωσης;

Unknown said...

Η ποινικοποίηση των απόψεων για ένα ιστορικό κλπ γεγονός είναι πολύ κοντά στην ποινικοποίηση της σκέψης.

Πράγμα που είναι φρικώδες. Ο φίλος Όργουελ έχει εκτενώς ασχοληθεί στο εξαιρετικό 1984.

Ομοίως έχει ασχοληθεί, από τη σκοπιά του συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας, ο μέγιστος του είδους Φίλιπ Ντικ, στο εξαιρετικό Minority Report.

Άντε σε λίγο να ποινικοποιηθεί και η άρνηση (ή) αποδοχή της τρισυποστάτου φύσεως του Θεού, της ιδιότητας του Ολυμπιακού ως "θρύλου", της υπεροχής της μεσογειακής κουζίνας έναντι της βορειοευρωπαϊκής, της φύσης του ΠΑΣΟΚ ως σοσιαλιστικού κόμματος κλπ.

Επί του πιεστηρίου (όχι σχετικό, αλλά πάντως συναφές): Αυτοί οι απίστευτοι δίδυμοι που κυβερνούν την Πολωνία ψήφισαν νόμο, με τον οποίο φιλοδοξούν να "αποκομμουνιστικοποιήσουν" τη χώρα ... Λες και πρόκειται να κάνουν απεντόμωση ...

Άντε και σ' ανώτερα.

ΥΓ Σαν πολλά γουρούνια δεν μαζεύτηκαν εδώ; Και τι σχέση έχει το ένα με το άλλο;

Anonymous said...

Afto gia ton Thrylo, mou arese poly skeptic. Lew na min sou "xanakollisw" gia mia vdomada. Wraia kai i anafora sto Minority Report. An kai ekei to provlima tithetai perissotero ws pros to tekmirio athwotitas. Se voutane prin kaneis voutixeis esy. Gia tous xenerwtous didymous lew na grapsw kati. Alla prin, nomizw oti tha prepei na apoteisoume foro timis ston atyho blogger pou ton mpouzouriasane stin Egypto. Tis fylakis ta kagela einai gia tous leventes blogger !

Anonymous said...

As elpisoume oti esu den 8a xreiastei na grafeis pisw apo ths fulakhs ta sidera ...

Unknown said...

Αγκαλια με τον αιγυπτιο blogger!

Anonymous said...

Δεν κατάλαβα! Αν υπήρχε η πιθανότητα να βρεθεί συγκρατούμενος με την Σκλεναρίκοβα, μπορεί και να του άρεσε ο εγκλεισμός σε σωφρονιστικό κατάστημα;

Anonymous said...

Ναι !

Anonymous said...

A, καλά! Και εγώ που νόμιζα ότι το πρόβλημά ήταν αλλού, και όχι στις συνθήκες κράτησης!